Zoekresultaat

214 resultaten
U heeft gezocht op: Energie

Sorteren op:
  • Implementatiewet herziene gasrichtlijn en uitvoering herziene gasverordening

    Dit wetsvoorstel implementeert de herziene gasrichtlijn in de Nederlandse wetgeving en zorgt dat de herziene gasverordening uitgevoerd kan worden. Samen vormen deze onderdelen het waterstof en gas decarbonisatiepakket van de Europese Unie. Het doel van het decarbonisatiepakket is om kosteneffectief de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Dit gebeurt door een Europese waterstofmarkt te creëren en ervoor te zorgen dat stap voor stap minder gebruik gemaakt wordt van fossiele gassen, zoals aardgas. 

  • Wijziging Regeling energie vervoer ter implementatie RED-III

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling energie vervoer. Deze wijziging is ter implementatie van de herziene Hernieuwbare Energierichtlijn (RED-III). Nederland verplicht brandstofleveranciers om de uitstoot van CO2 terug te dringen door hernieuwbare energie in plaats van fossiele brandstof te gebruiken.

  • Handreiking voor een veilig ontwerp en veilige bedrijfsvoering van kerninstallaties (VOBK)

    De Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) heeft in 2024 en 2025 gewerkt aan de herziening van de Handreiking voor een veilig ontwerp en veilige bedrijfsvoering van kerninstallaties (hierna VOBK). Het VOBK doet twee dingen:

  • Herzieningswet Wet openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba en Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba

    For English: see ‘relevante documenten’ on this page for the translated ‘explanatory memorandum’. If you would like to respond to this revision act, you can click on the 'reageren' button.

  • Wetsvoorstel bestrijden energieleveringscrisis

    Hoewel de vraag naar aardgas daalt, speelt gas nog steeds een cruciale rol in de Nederlandse energievoorziening. Nederland heeft een goed functionerend gassysteem en kent waarborgen om plotselinge verstoringen op te vangen. Bij een ernstige verstoring kan aanvullend overheidsingrijpen nodig zijn. Met het voorstel voor de Wet bestrijden energieleveringscrisis (wbe) wil het kabinet de weerbaarheid van het gassysteem verbeteren en een duidelijk kader opstellen op welke manier de overheid kan ingrijpen als dat nodig is.

  • Social Climate Fund

    Nederland wil in 2050 klimaatneutraal zijn om zo te helpen met het verminderen van klimaatverandering. Daarom werken we aan een overgang van het gebruik van fossiele naar duurzame energie: de energietransitie. Dit biedt nieuwe kansen maar kost ook geld. Voor consumenten en bedrijven kan dit financiële gevolgen hebben. Zo kunnen bijvoorbeeld de kosten van brandstof stijgen. Om ervoor te zorgen dat de energietransitie voor iedereen betaalbaar blijft, heeft de Europese Unie een fonds opgezet: het Social Climate Fund. Nederland kan hier geld uit ontvangen voor een eerlijke energietransitie. Het kabinet moet hiervoor plannen indienen bij de Europese Commissie. De deadline hiervoor is 30 juni 2025.

    Bij deze consultatie willen we u vragen uw mening over deze voorstellen te geven. 

  • Wijzigingsregeling hypothecair krediet 2026

    De hoogte van de maximale hypotheek is deels afhankelijk van de energiezuinigheid van de woning. Voor woningen met een lager energieverbruik en dus naar verwachting lagere energielasten, kan een consument een hogere hypotheek krijgen. In de Regeling  hypothecair krediet zijn bedragen vastgesteld die buiten beschouwing kunnen worden gelaten bij het vaststellen van de financieringslast. De bedragen die buiten beschouwing kunnen worden gelaten bij energiezuinige woningen worden aangepast vanwege de lagere opbrengst van zonnepanelen. De bedragen die buiten beschouwing kunnen worden gelaten bij het bepalen van de financieringslast voor woningen met energielabel A+++ en A++++ (al dan niet met een energieprestatiegarantie afgegeven voor een periode van ten minste tien jaar) zijn naar beneden bijgesteld vanwege de lagere opbrengsten van zonnepanelen. Daarnaast is het extra bedrag dat een consument kan lenen voor energiebesparende voorzieningen voor energiezuinige woningen met energielabel A+++ geschrapt.

  • Leegstandwet

    Met de voorgestelde wijzigingen in de Wet aanpak leegstand krijgen gemeenten meer 
    middelen om leegstand aan te pakken. Hierdoor wordt het voor gemeenten aantrekkelijker om een leegstandverordening in te voeren. Hierdoor kan langdurig leegstaand vastgoed sneller in gebruik worden genomen waarmee tijdelijk woonruimte kan 
    worden gecreëerd en/of de leefbaarheid in een gebied kan worden verbeterd. Met de tijdelijke 
    verhuur onder de Leegstandwet kan eveneens tijdelijk woonruimte worden gecreëerd in 
    afwachting van bijvoorbeeld sloop en vernieuwbouw. hierdoor wordt de bestaande 
    voorraad beter benut.

  • Wijziging Besluit bouwwerken leefomgeving en enkele andere besluiten i.v.m. de implementatie van de Richtlijn energieprestatie gebouwen (EPBD IV) (eerste tranche)

    Dit besluit vormt de eerste tranche van de implementatie van Richtlijn (EU) 2024/1275 over de energieprestatie van gebouwen (afgekort met EPBD IV). Het besluit voert 
    daartoe nieuwe bepalingen in het Besluit bouwwerken leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving en Omgevingsbesluit in. 

  • Verzamelbesluit Omgevingswet LVVN en KGG 2026

    Het Verzamelbesluit Omgevingswet LVVN en KGG 2026 bevat wijzigingen van het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal), het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl) en het Omgevingsbesluit (Ob), die zijn vastgesteld krachtens de Omgevingswet (Ow). Het merendeel van de wijzigingen betreft technische wijzigingen. Daarnaast worden enkele inhoudelijke wijzigingen doorgevoerd, waarbij geldt dat deze wijzigingen worden doorgevoerd naar aanleiding van nieuw vastgesteld beleid (het Programma Energiehoofdstructuur (PEH)).