Wijziging Tijdelijke subsidieregeling zero-emissie mobiliteit (SWiM)
Verkeer Natuur en milieu
In het kort
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een wijziging voor van de Tijdelijke subsidieregeling zero emissie mobiliteit, paragraaf Waterstof in mobiliteit (SWiM). Deze subsidieregeling is opengesteld in 2024 en 2025 en is gericht op de bouw/uitbreiding van waterstoftankstations en de aanschaf van waterstofvoertuigen. IenW past de regeling aan vanwege ontwikkelingen in de markt en ervaringen uit de praktijk. De subsidiemogelijkheid wordt bijvoorbeeld verbreed naar:
- multimodale en private waterstoftankstations;
- emissievrije logistieke werktuigen; en
- tubetrailers.
Wat is het doel?
IenW wil de toepassing van waterstof in mobiliteit met deze subsidie stimuleren. Waterstof wordt gezien als een zero-emissie alternatief, dat een aanvulling vormt op batterij-elektrisch vervoer. De meerwaarde van waterstof in wegmobiliteit zit vooral in zwaar vervoer, vervoer over lange afstanden en bij intensief gebruik. De SWiM subsidieert de infrastructuur (tankstations) en de afname van waterstof door voertuigen. Zo willen we de aanleg van een landelijk basisnetwerk aan waterstoftankstations stimuleren.
Wilt u reageren?
U kunt tot 11 december 2025 via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting.
Specifiek vragen wij u te reageren op de volgende aspecten van de wijzigingsregeling:
- Er wordt breder rekening gehouden met de gehele logistieke keten. Daarom zijn nu ook een aantal logistieke werktuigen subsidiabel. Hierbij is gekeken naar het verwachte gebruik van werktuigen en is gekozen voor werktuigen die niet in andere subsidieregelingen worden gedekt. Mist u types werktuigen op deze lijst?
- De openstellingsdata en budgetplafonds voor de periode 2026-2029 zijn opgenomen in de regeling. Bent u het eens met de gelijkmatige verdeling van het totale budget over de openstellingen?
- De optie om consortia te vormen met een bestaand tankstation wordt gehandhaafd, waarbij enkel subsidie wordt aangevraagd voor voertuigen. Vindt u dat deze optie moet blijven?
- De optie om subsidie aan te vragen voor tubetrailers wordt opgenomen in de regeling. Dit is ingevoerd om de waterstofprijs te helpen drukken, omdat distributie van waterstof een kostbare aangelegenheid is. Ziet u meerwaarde in deze toevoeging?
- Wat vindt u van de verbreding van de subsidieregeling naar multimodale en private waterstoftankstations?
Reacties op deze consultatie1 openbaar
-
AH management en advies ( AA Hanemaaijer)
Reactie geplaatst op: Westland | 14 nov 2025