Zoekresultaat
131 resultaten
U heeft gezocht op:
Lucht
-
Differentiatie vliegbelasting
Het kabinet wil de totale opbrengst van de vliegbelasting verhogen met € 248 miljoen per 2027. Het plan is om vluchten over lange afstanden meer te gaan belasten vanwege een hogere totale uitstoot.
-
Toevoeging emissiearme stalsystemen voor melkrundvee en konijnen
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van bijlage V van de Omgevingsregeling. Er worden twee emissiearme stalsystemen met emissiefactor voor ammoniak toegevoegd aan de lijst:
1. de ligboxenstal met urineopvangstation voor rundvee;
2. het deeppit-stalsysteem voor konijnen.
De ammoniakemissie uit deze twee stalsystemen is beoordeeld aan de hand van metingen die voldoen aan het meetprotocol. Beide voldoen aan de emissiegrenswaarden. Daarnaast wordt in bijlage V het aantal toepassingen van de ligboxenstal met roostervloer en luchtwassysteem voor rundvee uitgebreid. Deze kan worden toegepast in combinatie met een ander vloertype en ook in combinatie met salpeterzuur in plaats van zwavelzuur. -
Subsidieregeling AtJ brandstoffen
For English information regarding this consultation see the English consultationdocuments and answer form below ‘Relevante documenten’.
-
Subsidieregeling P2X brandstoffen
For English information regarding this consultation see the English consultationdocuments and answer form below ‘Relevante documenten’.
-
Wijzigingsregeling SVVE 2025
Deze consultatie gaat over een wijziging van de Subsidieregeling Verduurzaming voor Verenigingen van Eigenaars (SVVE). Met deze subsidieregeling wordt verduurzaming van gebouwen van verenigingen (voornamelijk VvE's) gestimuleerd. Via de wijziging die hierbij in internetconsultatie gaat, wordt de regeling verbeterd en toegankelijker gemaakt voor de doelgroep.
-
ADS-B Out verplichting NSAA
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling boorduitrusting. Luchtvaartuigen die vliegen in de North Sea Area Amsterdam (NSAA) moeten vanaf 1 januari 2025 voorzien zijn van een ADS-B Out transponderfunctie. Daarnaast blijft een mode-S transponder verplicht. Op verzoek van de general aviation sectorpartijen geldt de verplichting van een ADS-B Out transponderfunctie niet in de strook van 2,5NM vanaf de kustlijn van Noord- en Zuid-Holland westwaarts. Zo kan vliegverkeer langs de kust blijven vliegen zonder ADS-B Out.
-
Tijdelijke regeling onderhoud banenstelsel Schiphol 2025
Schiphol heeft bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een aanvraag ingediend voor onderhoud aan de start- en landingsbanen in 2025. Ook voor het groot onderhoud aan de Buitenveldertbaan. Onderhoud is nodig om de start- en landingsbanen in goede conditie én veilig te houden. Zo blijft Nederland voldoen aan Europese veiligheidsregels.
-
Regeling Zonering Onbemande Luchtvaartuigen in de CTR
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling zonering onbemande luchtvaartuigen, de Regeling onbemande luchtvaartuigen en de Regeling luchtverkeersdienstverlening. Ten eerste gebeurt dit in verband met de zonering van de plaatselijke luchtverkeersdienstverleningsgebieden (control zone, CTR). Ten tweede vanwege de vaststelling van voorwaarden voor de toegang van onbemande luchtvaartuigen tot deze zones. Deze wijziging heeft betrekking tot de plaatselijke CTR’s van de civiele luchthavens Schiphol, Lelystad, Eelde, Maastricht en Rotterdam. Ook worden de militaire luchtverkeersdienstverleningsgebieden opgenomen in de regeling zonering onbemande luchtvaartuigen.
-
Wijzigingsregeling erkende instanties vervoer gevaarlijke stoffen door de lucht
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling erkende instanties vervoer gevaarlijke stoffen. Tot op heden is vervoer via de lucht niet opgenomen in deze regeling. De modaliteit luchtvaart wordt nu aan deze regeling toegevoegd. Dit is ter implementatie (overname) van de Technische Voorschriften (Technical Instructions, hierna: TI) bij Annex 18 bij het Verdrag van Chicago.
-
Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties (LBV)
De stikstofbelasting van de natuur in Nederland is een groot probleem. De stikstofuitstoot moet daarom worden verlaagd. Alleen zo kan de natuur herstellen en komt er weer ruimte voor maatschappelijke en economische activiteiten. Alle sectoren die stikstof uitstoten (industrie, landbouw, verkeer, zee- en luchtvaart) moeten hun stikstofemissies terugdringen.