Zoekresultaat
179 resultaten
U heeft gezocht op:
Belasting
-
Eindejaarsregeling 2025
De fiscale wetgeving is constant aan veranderingen onderhevig. Dit vergt voortdurend inhoudelijke wijzigingen en technisch onderhoud. Daarom moet er in sommige gevallen wetgeving aangescherpt, versoepeld of verduidelijkt worden.
-
Eindejaarsbesluit 2025
In dit Eindejaarsbesluit 2025 is een aantal wijzigingen opgenomen van enkele uitvoeringsbesluiten op het terrein van belastingen en douane en een wijziging op het terrein van het algemene bestuursrecht. De wijzigingen vloeien onder andere voort uit het pakket Belastingplan 2026 en de Fiscale verzamelwet 2026.
-
Wijziging Warmtebesluit in verband met aanpassing tariefregulering
Deze wijziging van het Warmtebesluit zorgt voor aanpassing van de wijze waarop de maximale tarieven voor collectieve warmte op grond van de Warmtewet worden berekend. Met deze aanpassing wordt beoogd om de voorziene eerste fase van de tariefregulering onder het voorstel voor de Wet collectieve warmte reeds onder de huidige Warmtewet te implementeren.
-
Herijking fiscale bodem(voor)recht
Bij de inning van belastingschulden geniet de Belastingdienst een bijzondere positie dankzij onder meer fiscale voorrecht. Dit fiscale voorrecht komt in principe na het hypotheek- en pandrecht, tenzij sprake is van een bezitloos pandrecht dat door een andere schuldeiser is gevestigd op een zogenaamde bodemzaak. In dat geval gaat het fiscale voorrecht boven dat pandrecht (het zogenaamde bodemvoorrecht). Voorts kan de Belastingdienst onder bepaalde voorwaarden verhaal nemen op zaken die zich op de bodem van de belastingschuldige bevinden, maar eigendom zijn van een derde (het bodemrecht). Het bodemvoorrecht en bodemrecht vormen samen het fiscale bodem(voor)recht.
-
Wetsvoorstel ter implementatie van het EU Electricity Market Design-pakket
Het wetsvoorstel implementeert het EU Electricity Market Design-pakket dat de Elektriciteitsrichtlijn, Elektriciteitsverordening, REMIT-Verordening en Acer-Verordening wijzigt. Het EMD-pakket is het resultaat van inspanningen van de Europese Unie tot verdere hervorming van de Europese elektriciteitsmarkt. Op veel punten voldoet de Nederlandse wetgeving al aan de gestelde eisen in het EMD-pakket. Het wetsvoorstel beperkt zich tot de wijzigingen die noodzakelijk zijn om de bepalingen uit het EMD-pakket te implementeren dan wel uit te voeren. Implementatie van de EMD-richtlijn en uitvoering van genoemde verordeningen vindt voor het overgrote deel plaats in het voorstel van de Energiewet (hierna: Energiewet). De Energiewet ligt momenteel ter behandeling voor bij de Eerste Kamer. Daarnaast bevat het wetsvoorstel wijzigingen in de energiebelasting in de Wet belastingen op milieugrondslag in verband met energiedelen.
-
Wet implementatie EU-richtlijn gegevensuitwisseling cryptoactiva
Met deze wet wordt de Europese DAC8-richtlijn van 17 oktober 2023 (Richtlijn (EU) 2023/2226) in de Nederlandse wet geïmplementeerd. Deze richtlijn is de zevende wijziging van de DAC-richtlijn en dient op 1 januari 2026 in werking te treden. Het doel van de Europese DAC8-richtlijn is om meer transparantie te creëren als het gaat om bezit van crypto-activa, waardoor belastingontwijking- en ontduiking beter kan worden bestreden. DAC8 voorziet hiernaast nog in een aantal andere wijzigingen van de DAC-richtlijn.
-
Regeling met terugwerkende kracht Nederlands verzekerd
Deze consultatie betreft een wijziging van de Regeling zorgverzekering. Soms blijkt achteraf dat iemand zich in Nederland had moeten verzekeren. Degene dacht in een ander land verzekerd te zijn voor zorg en andere sociale wetten. Als diegene er na meer dan vier maanden achterkomt is het niet meer mogelijk om zich voor die periode te verzekeren. Mochten in die periode zorgkosten zijn gemaakt die door het andere land al zijn betaald, dan kan het zijn dat die moeten worden terugbetaald. Om te voorkomen dat de persoon die kosten zelf moet betalen, maakt deze regeling mogelijk om alsnog die kosten door Nederland vergoed te krijgen. Daar staat tegenover dat de persoon ook een bijdrage moet betalen over die periode.
-
Verlaging verplicht eigen risico naar € 165 vanaf 2027
Met dit wetsvoorstel wordt het verplicht eigen risico in de zorg verlaagd naar 165 euro vanaf 2027.
-
Wet tegemoetkoming onterechte afwijzing buitengerechtelijke schuldregeling
Het wetsvoorstel Wet tegemoetkoming onterechte afwijzing buitengerechtelijke
schuldregeling regelt een wettelijke grondslag om burgers van wie een MSNP-verzoek
onterecht door de Belastingdienst is afgewezen tegemoet te komen. Het
tegemoetkomingsbeleid bestaat uit meerdere onderdelen, te weten: 1) een
tegemoetkoming voor immateriële schade, 2) kwijtschelding van de nog openstaande
schulden bij de Belastingdienst en de Dienst Toeslagen, 3) een bedrag gelijk aan de
betaalde bedrage en verrekende bedragen door de Belastingdienst en de Dienst Toeslagen
en 4) een pseudo-MSNP. -
Wet toezeggingen pensioenonderwerpen
Bij de behandeling van de Wet toekomst pensioenen (Wtp) in de Eerste Kamer zijn een aantal toezeggingen gedaan. Dit wetsvoorstel geeft uitvoering aan deze toezeggingen. Er is toegezegd de vrijwillige voortzetting van het wezenpensioen mogelijk te maken en het kindbegrip te uniformeren. Deze twee dingen worden met dit wetsvoorstel geregeld. Het wetsvoorstel bevat daarnaast een verruiming van het overgangsrecht voor premievrije voortzetting van het pensioen bij arbeidsongeschiktheid, voor gesloten pensioenfondsen en verzekeraars. Het wetsvoorstel bevat ook een aantal technische aanpassingen en verduidelijkingen.