Zoekresultaat

82 resultaten
U heeft gezocht op: Voortgezet onderwijs

Sorteren op:
  • Wet integratie Wet educatie en beroepsonderwijs BES en Wet sociale kanstrajecten jongeren BES

    De regering bekostigt beroepsonderwijs in Nederland en verstrekt ook een uitkering aan gemeenten om laaggeletterdheid bij volwassenen te bestrijden. Er bestaan ook wettelijke regels om te voorkomen dat jongeren zonder diploma hun school verlaten. Met bijgaand wetsvoorstel worden deze regels en voorzieningen voor het Caribisch deel van Nederland gemoderniseerd, zodat een gelijkwaardig voorzieningenniveau kan worden bereikt op Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Daarbij wordt rekening gehouden met de lokale situatie.

  • Wijziging Besluit financiële verhouding 2001 door andere maatstaven algemene uitkering gemeentefonds

    Met dit besluit wordt het Besluit financiële verhouding 2001 aangepast. Dit is nodig vanwege de invoering van het aangepaste verdeelmodel van de algemene uitkering van het gemeentefonds.

  • Amvb’s vereenvoudiging bekostiging po

    Deze drie besluiten voorzien in de verdere uitwerking van de wet vereenvoudiging bekostiging po. De besluiten behelzen een nieuwe regeling van de bekostiging voor basisscholen en speciale scholen voor basisonderwijs, in overeenstemming met deze wet. De niet-bekostigingsonderwerpen uit de huidige besluiten worden ongewijzigd ondergebracht in een nieuw Inrichtingsbesluit WPO.

  • Grond toevoeging van bepalingen ten behoeve van gelijke kansen in het onderwijs in Grondwet

    De initiatiefnemer beoogt het belangrijke artikel 23 van de Grondwet aan te vullen. Met de aanvullingen blijft de onderwijsvrijheid voor scholen bestaan: Ieder kind heeft recht op onderwijs, en moet elke school kunnen kiezen. Tegelijkertijd moet elke school de plicht hebben om kinderen op gelijke voet te accepteren. Daarbij moet het onderwijs bijdragen aan gelijke kansen, persoonlijkheidsvorming en respect voor de basiswaarden van de democratische rechtsstaat.

  • Regeling verticale scholengemeenschap

    Om bestuurlijke en organisatorische samenwerking tussen het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs te verbeteren, wordt het met de Wet bestuurlijke harmonisatie beroepsonderwijs (BHB) weer mogelijk om nieuwe verticale scholengemeenschappen te vormen en bestaande uit te breiden. In deze ministeriële regeling worden de regels voor een aanvraagprocedure voor de vorming, wijziging of beëindiging neergelegd. Deze worden vervolgens vervat in een digitaal formulier op de website van DUO.

  • Wet educatieve module

    De WHW, de WSF 2000 en de WVO 2020 worden aangepast om het mogelijk te maken dat universiteiten een educatieve module kunnen aanbieden en er worden enkele wijzigingen doorgevoerd bij de kopopleiding, de educatieve minor en de educatieve master in het wo met als doel de toegankelijkheid te vergroten.

  • Wet centralisatie ondersteuning onderwijs aan zieke leerlingen en studenten

    Wetswijziging om de structuur van onderwijsondersteuning aan zieke leerlingen (ozl) te verbeteren. Doel van de wet is om de voorziening flexibel en toekomstbestendig te maken. Voorstel is om alle financiële middelen, taken en mensen op het gebied van ozl onder te brengen bij een nieuwe landelijke stichting met regionale uitvoering.

  • Ontzorgingsprogramma maatschappelijk vastgoed tweede tranche

    Deze regeling voorziet in het verstrekken van een tweede specifieke uitkering aan provincies voor het instellen van een ontzorgingsprogramma dat kleine maatschappelijke vastgoedeigenaren kan begeleiden bij het verduurzamen van hun vastgoed. 

  • Wetsvoorstel doelmatige aanpak onderwijshuisvesting

    Deze consultatie gaat over het wetsvoorstel onderwijshuisvesting. Het wetsvoorstel bestaat uit verschillende onderdelen:

  • Wetsvoorstel verduidelijking burgerschapsopdracht in het funderend onderwijs

    Met dit wetsvoorstel wordt de algemene burgerschapsopdracht aan scholen verduidelijkt. Het burgerschapsonderwijs aan leerlingen moet voortaan in ieder geval gaan om: de ontwikkeling van respect voor en kennis van de basiswaarden van de democratische rechtsstaat en de mensenrechten en het bijbrengen van de sociale en maatschappelijke competenties die leerlingen in staat stellen om deel uit te maken van en bij te dragen aan de samenleving. Het personeel van de school handelt volgens deze waarden.