Zoekresultaat
77 resultaten
U heeft gezocht op:
Voortgezet onderwijs
-
Wetsvoorstel vereenvoudiging bekostiging PO
Dit wetsvoorstel ziet op de vereenvoudiging van de bekostiging van het primair onderwijs en helpt schoolbesturen om in overleg met hun stakeholders betere keuzes te maken die passen bij hun eigen visie en de lokale situatie. Het wetsvoorstel zorgt ervoor dat besturen beter kunnen voorspellen hoeveel geld zij krijgen en de bekostiging wordt inzichtelijker. Daarbij zorgt de vereenvoudiging ervoor dat de administratieve lasten voor scholen, schoolbesturen en samenwerkingsverbanden verminderen.
-
Besluit gelijke kans op doorstroom
Deze AMvB regelt dat leerlingen met een diploma vmbo-tl, -gl of havo toegelaten moeten worden tot resp. havo 4 of vwo 5, indien zij voldoen aan de doorstroomvoorwaarde dat het eindexamen een extra vak omvat. Ook wordt geregeld dat het bevoegd gezag bij het maken van beleid over doubleren geen onderscheid mag maken tussen leerlingen die naar 4-havo/5-vwo zijn doorgestroomd van een andere schoolsoort en leerlingen die zijn ingestroomd van 3-havo/4-vwo
-
Besluit afschaffen rekentoets
Dit besluit bevat in de eerste plaats technische aanpassingen vanwege het vervallen van de rekentoets. Daarnaast is in het Eindexamenbesluit VO en het Staatsexamenbesluit VO een overgangsbepaling opgenomen, waarin nadere regels worden gesteld over het schoolexamen rekenen voor leerlingen zonder wiskunde. Er wordt onder meer geregeld dat de toets niet meetelt in de uitslagbepaling en wordt vermeld op een bijlage bij de cijferlijst.
-
Regeling vakwedstrijden vmbo en mbo
We stellen de regeling vakwedstrijden vmbo en mbo open voor consultatie. Middels deze regeling wordt voor de periode 2020-2023 jaarlijks subsidie beschikbaar gesteld voor de organisatie van nationale vakwedstrijden in het vmbo en mbo en voorbereiding op en deelname aan de internationale vakwedstrijden mbo.
-
Besluit verlenging educatieve module
Het experiment educatieve module maakt het mogelijk dat reeds afgestudeerde bachelorstudenten van het wetenschappelijk onderwijs alsnog een educatieve module kunnen volgen die tot een beperkte tweedegraads bevoegdheid voor het voortgezet onderwijs leidt. Dit is van groot belang in verband met het lerarentekort. Het experiment eindigt per 30 juni 2019, maar loopt nog te kort om te kunnen worden geëvalueerd. Daarom is besloten het experiment met drie jaar te verlengen.
-
Wet educatieve module
De WHW, de WSF 2000 en de WVO 2020 worden aangepast om het mogelijk te maken dat universiteiten een educatieve module kunnen aanbieden en er worden enkele wijzigingen doorgevoerd bij de kopopleiding, de educatieve minor en de educatieve master in het wo met als doel de toegankelijkheid te vergroten.
-
Regeling verticale scholengemeenschap
Om bestuurlijke en organisatorische samenwerking tussen het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs te verbeteren, wordt het met de Wet bestuurlijke harmonisatie beroepsonderwijs (BHB) weer mogelijk om nieuwe verticale scholengemeenschappen te vormen en bestaande uit te breiden. In deze ministeriële regeling worden de regels voor een aanvraagprocedure voor de vorming, wijziging of beëindiging neergelegd. Deze worden vervolgens vervat in een digitaal formulier op de website van DUO.
-
Ontzorgingsprogramma maatschappelijk vastgoed
Deze regeling voorziet in het verstrekken van specifieke uitkeringen aan provincies voor het instellen van een ontzorgingsprogramma dat kleine maatschappelijke vastgoedeigenaren kan begeleiden bij het verduurzamen van hun vastgoed. De middelen kunnen worden ingezet voor begeleiding en advisering, niet voor het bekostigen van de maatregelen zelf.
-
Wijziging eindexamenbesluit VO en VO BES
Aanpassing EBVO m.b.t de versterking van de kwaliteit schoolexaminering: (1) aanscherpen en aanvullen vereisten examenreglement en pta; (2) verplichten examencommissie voor vo-scholen; (3) verduidelijking en versterking rol examensecretaris; (4) aanscherpen eisen rondom het uitreiken schoolexamenresultaten aan kandidaten.
-
Grond toevoeging van bepalingen ten behoeve van gelijke kansen in het onderwijs in Grondwet
De initiatiefnemer beoogt het belangrijke artikel 23 van de Grondwet aan te vullen. Met de aanvullingen blijft de onderwijsvrijheid voor scholen bestaan: Ieder kind heeft recht op onderwijs, en moet elke school kunnen kiezen. Tegelijkertijd moet elke school de plicht hebben om kinderen op gelijke voet te accepteren. Daarbij moet het onderwijs bijdragen aan gelijke kansen, persoonlijkheidsvorming en respect voor de basiswaarden van de democratische rechtsstaat.