Zoekresultaat

86 resultaten
U heeft gezocht op: Bestuursrecht

Sorteren op:
  • Conceptwetsvoorstel Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

    In het Inclusive Framework (IF) georganiseerd door de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) is in 2021 een politiek akkoord bereikt over de herziening van het internationale belastingstelsel (IF-akkoord). Deze herziening van het internationale belastingstelsel bestaat uit twee pijlers. De eerste pijler (Pijler 1) van het IF-akkoord betreft het aanpassen van de regels over belastbare aanwezigheid en winsttoerekening. Daardoor kan onder voorwaarden ook belasting worden geheven in landen waar een multinational klanten heeft zonder dat het bedrijf daar fysiek aanwezig is. Dit betekent dat de belastbare winst in die landen zal toenemen. De tweede pijler (Pijler 2) van het IF-akkoord ziet op maatregelen om te waarborgen dat multinationals altijd ten minste een minimumniveau aan winstbelasting betalen. Op 20 december 2021 heeft het IF de modelteksten gepubliceerd waarmee de deelnemende landen Pijler 2 in hun nationale wetgeving kunnen omzetten. Om ervoor te zorgen dat de Pijler 2-maatregelen binnen de Europese Unie (EU) op dezelfde wijze in nationale wetgeving worden omgezet (het creëren van een gelijk speelveld) en om de verenigbaarheid met het Europees recht te verzekeren, heeft de Europese Commissie (EC) op 22 december 2021 een richtlijnvoorstel gepubliceerd tot waarborging van een (mondiaal) minimumniveau van belastingheffing van multinationale groepen en omvangrijke binnenlandse groepen in de EU. Het richtlijnvoorstel bevat de modelteksten voor de EU-lidstaten. De rechtsbasis van het richtlijnvoorstel is artikel 115 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) dat de EU toestaat om richtlijnen vast te stellen voor de onderlinge aanpassingen van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen van de lidstaten die rechtstreeks van invloed zijn op de interne markt, en waarvoor unanimiteit alsmede de raadplegingsprocedure vereist zijn.

  • Nota van wijziging Tijdelijke wet onderzoeken AIVD en MIVD naar landen met een offensief cyberprogramma

    Op 2 december 2022 is bij de Tweede Kamer het voorstel voor een Tijdelijke wet onderzoeken AIVD en MIVD naar landen met een offensief cyberprogramma ingediend (kamerstukken 36263). In het nader rapport dat naar aanleiding van het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State op genoemd wetsvoorstel is uitgebracht, is aangekondigd dat het voornemen bestaat op het wetsvoorstel een nota van wijziging uit te brengen. Het ontwerp van de nota van wijziging behelst inhoudelijk een regeling van een tweetal onderwerpen: (1) een voorafgaande bindende toets op een toestemming voor de real time verzameling van verkeers- en locatiegegevens (een zogeheten "stomme tap") en (2) een regeling die onder bindend toezicht van de afdeling toezicht van de CTIVD de mogelijkheid biedt tot jaarlijkse verlenging van de termijn voor de beoordeling op relevantie van bulkdatasets die met bijzondere bevoegdheden zijn verworven in het kader van alle inlichtingenonderzoeken van de diensten en derhalve niet beperkt tot bulkdatasets die verworven zijn in het kader van de onderzoeken waarop het thans bij de Tweede Kamer aanhangige wetsvoorstel betrekking heeft.

  • Regeling bescherming koopvaardij

    De Regeling bescherming koopvaardij bevat nadere regels over vergunningseisen voor particuliere maritieme beveiligingsbedrijven, door de kapitein en scheepsbeheerder zelf te treffen beveiligingsmaatregelen aan boord van koopvaardijschepen, eisen aan maritieme beveiligers, alsmede voorschriften inzake bestuursrechtelijke handhaving en boetes de bescherming van persoonsgegevens en verwerking van gegevens.

  • Wetsvoorstel Versterking aanpak ondermijnende criminaliteit II

    Het conceptwetsvoorstel strekt tot het tot stand brengen van een nieuwe wet Confiscatie criminele goederen en tot aanpassing van bestaande wetgeving, ter versterking van de aanpak van ondermijnende en georganiseerde criminaliteit. De wijzigingsvoorstellen hebben betrekking op het Wetboek van Strafvordering, het Wetboek van Strafrecht, de Opiumwet, de Algemene Wet bestuursrecht, de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme en de Wet op de economische delicten.

  • Wetsvoorstel Versterking aanpak ondermijnende criminaliteit II

    Het conceptwetsvoorstel strekt tot het tot stand brengen van een nieuwe wet Confiscatie criminele goederen en tot aanpassing van bestaande wetgeving, ter versterking van de aanpak van ondermijnende en georganiseerde criminaliteit. De wijzigingsvoorstellen hebben betrekking op het Wetboek van Strafvordering, het Wetboek van Strafrecht, de Opiumwet, de Algemene Wet bestuursrecht, de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme en de Wet op de economische delicten.

  • Wetsvoorstel wijziging Awb n.a.v. HvJ EU Varkens in Nood

    Voor bestuursorganen / uitvoeringsorganisaties op rijks- en decentraal niveau die Aarhus-besluiten nemen ( d.w.z. besluiten over activiteiten die aanzienlijke milieueffecten kunnen hebben), burgers/bedrijven, belangenoranisaties en bestuursrechtspraak 

  • Ontwerpbesluit gedeeltelijke verlengbaarheid PAMR-vergunning 2022

    De PAMR-vergunning in de 450 - 470 MHz-frequentieband loopt november 2024 af. Het ministerie van EZK is voornemens om de vergunning gedeeltelijk (voor de helft) verlengbaar te maken tot en met 1 juli 2035. Dit is noodzakelijk voor de continuïteit van een groot aantal slimme energiemeters die afhankelijk zijn van spectrum in de PAMR-band. U wordt uitgenodigd uw zienswijze te geven op dit ontwerpbesluit.

  • Wet stroomlijning bestuurlijke boetemaxima en termijnen

    Dit wetsvoorstel verkleint de verschillen tussen bestuurlijke en strafrechtelijke boetes. De Raad van State heeft in 2015 geadviseerd de verschillen te verkleinen. In reactie op dit advies heeft de regering in 2018 aangekondigd dit advies te zullen opvolgen. 

  • NFP-wijziging PAMR-band

    De PAMR-vergunning in de 450 - 470 MHz-frequentieband loopt november 2024 af. Het ministerie van EZK is voornemens om de helft van de frequentieruimte opnieuw uit te geven via ‘verdeling op afroep’. Het gaat om een landelijke vergunning van 1,5 MHz gepaard met een looptijd van ruim tien jaar. U wordt uitgenodigd uw zienswijze te geven op het ontwerpbesluit en de frequentietabel te controleren op de correcte vermelding van rechten. U kunt ook reageren op de ontwerpvergunning.

  • Ontwerpbesluit NFP-wijziging 3,5 GHz-band

    Dit ontwerpbesluit strekt tot wijziging van het Nationaal Frequentieplan 2014 (hierna: NFP) in verband met de vaststelling van een vernieuwde indeling van de 3,5 GHz-frequentieband (hierna: 3,5 GHz-band). Het NFP is een soort bestemmingsplan voor (radio)frequentieruimte, waarmee de minister van EZK vaststelt welke frequentieruimte kan worden gebruikt voor welke toepassingen. Het ontwerpbesluit wordt voorbereid met behulp van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure.