Zoekresultaat

9 resultaten
U heeft gezocht op: rechtsstaat

Sorteren op:
  • Denk mee met de Staatscommissie rechtsstaat

    De Staatscommissie rechtsstaat is ingesteld om te bekijken of de rechtsstaat in Nederland goed werkt. Hierbij kijkt de staatscommissie vooral of het de rechtsstaat lukt burgers goed te beschermen. De commissie zal hierover een onafhankelijk advies uitbrengen aan de regering, het parlement en de rechtspraak. De Staatscommissie rechtsstaat nodigt iedereen uit om via deze website ervaringen te delen en mee te denken over verbeteringen van onze rechtsstaat.

  • Denk opnieuw mee met de Staatscommissie rechtsstaat

    De Staatscommissie rechtsstaat is ingesteld om te bekijken of de rechtsstaat in Nederland goed werkt. De commissie zal hierover een onafhankelijk advies uitbrengen aan de uitvoerende, wetgevende en rechtsprekende macht. Met deze internetconsultatie wil de staatscommissie opnieuw burgers bij haar werk betrekken.

  • Grond toevoeging van bepalingen ten behoeve van gelijke kansen in het onderwijs in Grondwet

    De initiatiefnemer beoogt het belangrijke artikel 23 van de Grondwet aan te vullen. Met de aanvullingen blijft de onderwijsvrijheid voor scholen bestaan: Ieder kind heeft recht op onderwijs, en moet elke school kunnen kiezen. Tegelijkertijd moet elke school de plicht hebben om kinderen op gelijke voet te accepteren. Daarbij moet het onderwijs bijdragen aan gelijke kansen, persoonlijkheidsvorming en respect voor de basiswaarden van de democratische rechtsstaat.

  • Nota van wijziging Wetsvoorstel transparantie maatschappelijke organisaties

    Deze nota van wijziging regelt dat het openbaar ministerie (OM) voortaan de rechter maatregelen kan vragen (o.a. bevriezing gelden, verbeurdverklaring) wanneer een maatschappelijke organisatie donaties ontvangt en activiteiten ontplooit die gericht zijn op ondermijning van de Nederlandse democratische rechtstaat. De burgemeester kan daartoe informatie delen met het OM. Het wetsvoorstel ziet straks op donaties van zowel binnen-als buiten de EU, om misbruik te voorkomen.

  • Wet aanpassing 2:20 BW

    Het regeerakkoord stelt dat de verbodsbepalingen voor radicale organisaties die tot doel hebben om onze democratische rechtsstaat omver te werpen of af te schaffen moeten worden uitgebreid door aanpassing van artikel 2:20 BW. Met de in het wetsvoorstel neergelegde combinatie van civiel- en strafrechtelijke maatregelen beoogt de regering het instrumentarium voor het waarborgen van de open democratische samenleving te versterken.

  • Wet regels gewezen bewindspersonen

    Het kabinet heeft in een brief aan de Tweede Kamer wetgeving aangekondigd met regels voor het vervolgen van de loopbaan van afgetreden bewinds­personen (ministers en staatssecretarissen). Er is behoefte aan meer houvast door duidelijker gedragsregels zodat de gewezen bewindspersoon zijn eigen verantwoordelijkheid beter kan nemen bij het vervolgen van zijn maatschappelijke carrière.

  • Wet verlaging griffierechten

    De ambitie in het coalitieakoord Rutte-IV is om de toegang tot het recht voor burgers en MKB te vergroten door de tarieven voor de griffierechten in het bestuursrecht en voor civiele zaken te verlagen. In dit wetsvoorstel wordt deze ambitie uitgewerkt door middel van het verlagen van de griffierechten.

  • Wetsvoorstel algemene bepaling Grondwet

    Het wetsvoorstel voegt een algemene bepaling toe aan de Grondwet, luidende: 'Algemene bepaling De Grondwet waarborgt de democratie, de rechtsstaat en de grondrechten.' Deze bepaling wordt opgenomen aan het begin van de Grondwet. Zij wijst vooruit naar de bepalingen die volgen en geeft de contouren aan waarbinnen onze Grondwet gelezen en begrepen dient te worden.

  • Wetsvoorstel verduidelijking burgerschapsopdracht in het funderend onderwijs

    Met dit wetsvoorstel wordt de algemene burgerschapsopdracht aan scholen verduidelijkt. Het burgerschapsonderwijs aan leerlingen moet voortaan in ieder geval gaan om: de ontwikkeling van respect voor en kennis van de basiswaarden van de democratische rechtsstaat en de mensenrechten en het bijbrengen van de sociale en maatschappelijke competenties die leerlingen in staat stellen om deel uit te maken van en bij te dragen aan de samenleving. Het personeel van de school handelt volgens deze waarden.