Zoekresultaat

57 resultaten
U heeft gezocht op: Beroepsonderwijs

Sorteren op:
  • Wet overgang taken kenniscentra

    Het wetsvoorstel regelt o.a: De wettelijke taken en de bekostiging van kenniscentra worden beëindigd. De minister kan een rechtspersoon aanwijzen en deze belasten met de huidige wettelijke taken van de kenniscentra, waaronder: Voorstellen doen voor kwalificatiedossiers De kwaliteit van leerbedrijven in de mbo- /vo-sector beoordelen.

  • Wet verbetering aansluiting beroepsonderwijs-arbeidsmarkt

    Ruimte om de aansluiting te verbeteren van het beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt of de behoefte van mbo-studenten.  

  • Wetsvoorstel 1 april aanmelding, toelatingsrecht en recht op studiekeuzeadvies in het mbo.

    De overgang van vo naar mbo kan kwetsbaar zijn voor leerlingen. Om dit overstapproces te versterken ziet dit wetsvoorstel toe op de invoering van een aanmelddatum in het mbo, een plicht tot het uitwisselen van gegevens betreffende de overstap, de introductie van een toelatingsrecht tot het mbo evenals het recht op een studiekeuzeadvies voor aankomend mbo-deelnemers.

  • Wetsvoorstel aanscherping eisen examencommissies mbo

    De examenkwaliteit is bij teveel opleidingen in het middelbaar beroepsonderwijs nog niet op orde. Eén van de redenen hiervoor is dat de examencommissies nog te vaak hun taken niet goed uitvoeren. Daarom is in de brief ‘Ruim baan voor vakmanschap: een toekomstgericht mbo’ aangekondigd: In de Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB) worden de taken van de examencommissie verduidelijkt en nadere eisen gesteld aan examencommissies.

  • Wetsvoorstel Bestuurlijke harmonisatie beroepsonderwijs

    De daling van leerlingen- en studentenaantallen vereist een andere aanpak van scholen en instellingen dan een situatie van groei. Dit wetsvoorstel stelt mbo-instellingen en vo-scholen beter in staat om bestuurlijk samen te werken. Om dit mogelijk te maken wordt de bestuurlijke fusie in het mbo aantrekkelijker gemaakt, wordt het weer mogelijk om verticale scholengemeenschappen (vo-mbo) te vormen en wordt de regelgeving omtrent samenwerking (mbo-mbo en mbo-vo) geüniformeerd.

  • Wetsvoorstel differentiatie exameneisen taal en rekenen

    Een deel van de leerlingen en studenten in het vo en het mbo is niet in staat om aan alle eisen voor Nederlandse taal, rekenen en Engels te voldoen. Met dit wetsvoorstel wordt de grondslag geïntroduceerd om meer differentiatie aan te kunnen brengen in deze eisen voor specifieke groepen.

  • Wetsvoorstel doorlopende leerroutes vmbo-mbo (sterk beroepsonderwijs)

    Dit wetsvoorstel regelt dat een vmbo-school samen met een mbo-instelling een doorlopende leerroute kan vormgeven. Een doorlopende leerroute is een gezamenlijk onderwijsprogramma vanaf de bovenbouw van het vmbo tot en met een mbo-diploma (op niveau 2, 3 of 4), waarbij het onderwijs verdiept, verrijkt of soms versneld kan worden. Dit voorstel regelt ook de geïntegreerde route vmbo-basisberoepsopleiding, waarin een mbo-2 diploma kan worden behaald zonder dat een vmbo-examen behaald wordt.

  • Wetsvoorstel macrodoelmatigheid mbo

    Het mbo speelt een cruciale rol in het opleiden van vakmensen. De aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt en de spreiding van opleidingen kan beter. Dit wetsvoorstel creëert waarborgen om deelnemers, instellingen en bedrijfsleven in positie te brengen om een doelmatige situatie ook daadwerkelijk te realiseren. Mocht desondanks een ondoelmatige situatie blijven voortduren, dan kent dit wetsvoorstel een sluitstuk met ingrijpen door de overheid.

  • Wetsvoorstel NLQF

    Dit wetsvoorstel vloeit voort uit de aanbeveling van april 2008 van het Europees Parlement en de Europese Raad over het European Qualifications Framework for Life Long Learning. In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld het Nederlands Kwalificatiekader (NLQF) een wettelijke basis te geven, als ook om de niveaus op de diploma’s en diplomasupplementen te vermelden van de kwalificaties in het vo, mbo en ho.

  • Wetsvoorstel profielen vmbo

    Met dit wetsvoorstel worden de sectoren en afdelingen in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) vervangen door profielen. Elk profiel zal bestaan uit een gemeenschappelijk deel, een profieldeel en een vrij deel. Het beroepsgerichte onderwijs zal gaan bestaan uit een profielvak en beroepsgerichte keuzevakken.