Zoekresultaat

101 resultaten
U heeft gezocht op: mbo

Sorteren op:
  • Besluit praktijkgerichte vakken vmbo gl en tl

    Met deze wijziging van het Uitvoeringsbesluit WVO 2020 wordt het praktijkgericht vak toegevoegd aan het onderwijsprogramma van de gl en tl van het vmbo.

  • Besluit sterk beroepsonderwijs

    De Wet sterk beroepsonderwijs biedt scholen en instellingen de mogelijkheid om het vmbo en mbo als één programmatisch geheel vorm te geven in een doorlopende leerroute. Naar aanleiding van de Wet sterk beroepsonderwijs worden twee onderwerpen in onderhavig besluit geregeld. Het betreft de gegevenslevering van vo-scholen en mbo-instellingen die een doorlopende leerroute aanbieden aan DUO, en de intrekking van het Besluit experimenten doorlopende leerlijnen vmbo-mbo 2014–2022.

  • Besluit tot aanpassing van de gegevenslevering van scholen voor onderzoek onderwijsarbeidsmarkt

    Consultatie met betrekking tot de aanpassing van de gegevensleveringen van scholen in (speciaal) basisonderwijs, (voortgezet) speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs voor het onderzoek naar de onderwijsarbeidsmarkt.

  • Besluit uitbreiding wettelijke grondslagen gegevensverwerking register onderwijsdeelnemers

    Het ontwerpbesluit geeft uitvoering aan het wetsvoorstel tot uitbreiding van de wettelijke grondslagen voor gegevensverwerking in het kader van het register onderwijsdeelnemers. Het ontwerpbesluit regelt met name welke gegevens uit het register onderwijsdeelnemers worden verstrekt aan bepaalde (overheids)organisaties t.b.v. hun taakuitvoering. Ook wordt geregeld welke gegevens particuliere, buitenlandse en internationale scholen (B3- en B4-scholen) aan het register moeten leveren.

  • Besluit uitwisseling leer- en begeleidingsgegevens

    Consultatie van onderwijsinstellingen, ouders en leerlingen en softwareleveranciers over het besluit uitwisseling leer- en begeleidingsgegevens.

  • Besluit van … tot wijziging van het Uitvoeringsbesluit WEB met name in verband met het afschaffen van de cascadebekostiging

    Met deze wijziging van het Uitvoeringsbesluit WEB wordt de cascadebekostiging in het mbo afgeschaft. Deze maatregel bevordert de kansengelijkheid in het mbo. Door het beëindigen van de cascadebekostiging wordt de afnemende bekostiging voor studenten die lang(er) in het mbo verblijven ongedaan gemaakt. Daardoor ontstaat meer financiële ruimte voor instellingen met relatief veel "langstudeerders", zodat zij deze studenten gelijke kansen kunnen geven om hun opleiding succesvol af te ronden.

  • Besluit van school naar duurzaam werk

    Het Besluit van school naar duurzaam werk en de Regeling regionaal programma en Doorstroompuntfunctie 2026-2029 vormen een nadere uitwerking van het wetsvoorstel van school naar duurzaam werk dat nu in de Tweede Kamer ligt. Vanwege de samenhang tussen het besluit en de regeling ziet deze consultatie op beide.

  • Besluit versterken positie mbo-student

    Het aanpassingsbesluit zorgt voor de terminologische aanpassing op AMvB-niveau van de ‘deelnemer’ die ‘student’ (of ‘mbo-student’ wordt. Deze wijziging vloeit voort uit het wetsvoorstel Versterken positie mbo-studenten, dat (onder andere) voorziet in deze wijziging op wetsniveau. Daarnaast wordt de deelnemer vavo ‘vavo-student’ en de student hoger onderwijs ‘ho-student’. De deelnemer aan een opleiding educatie (met uitzondering van vavo) blijft ‘deelnemer’.

  • Besluit voorschriften keuzedelen

    Met het Wetsvoorstel herziening kwalificatiestructuur mbo zijn de keuzedelen in het mbo geïntroduceerd. In dit besluit worden enkele zaken in dit kader nader geregeld. Het gaat daarbij onder andere om de omvang van de keuzedeelverplichting en nadere voorschriften voor de examinering en diplomering als gevolg van de invoering van keuzedelen.

  • Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

    Wij vragen uw mening over de volgende onderwerpen: • wel of geen wereldoriëntatie in de eindtoets • invoering en afnamemoment van een centrale eindtoets voor Nederlandse taal en rekenen-wiskunde • verplicht leerling- en onderwijsvolgsysteem • het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst en de functie daarbij van een begintoets