Zoekresultaat

66 resultaten
U heeft gezocht op: Voortgezet onderwijs

Sorteren op:
  • Besluit verlenging educatieve module

    Het experiment educatieve module maakt het mogelijk dat reeds afgestudeerde bachelorstudenten van het wetenschappelijk onderwijs alsnog een educatieve module kunnen volgen die tot een beperkte tweedegraads bevoegdheid voor het voortgezet onderwijs leidt. Dit is van groot belang in verband met het lerarentekort. Het experiment eindigt per 30 juni 2019, maar loopt nog te kort om te kunnen worden geëvalueerd. Daarom is besloten het experiment met drie jaar te verlengen.

  • Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

    Wij vragen uw mening over de volgende onderwerpen: • wel of geen wereldoriëntatie in de eindtoets • invoering en afnamemoment van een centrale eindtoets voor Nederlandse taal en rekenen-wiskunde • verplicht leerling- en onderwijsvolgsysteem • het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst en de functie daarbij van een begintoets

  • Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

    Wij vragen uw mening over de volgende onderwerpen: - Invoering van de landelijke diagnostische tussentijdse toets aan het einde van de onderbouw in het VO(2 vmbo en 3 havo/vwo) voor de vakken Nederlands, Engels, Wiskunde/rekenen. - Verplicht leerlingvolgsysteem op dezelfde vakken gedurende de onderbouw. - Verplichte deelname aan beperkt aantal internationale onderzoeken, zoals PISA.

  • Diplomaregister: met DigiD zijn nepdiploma’s passé.

    Met dit wetsvoorstel wordt voorzien in een centraal, landelijk diplomaregister. Dit register ontsluit digitaal de diplomagegevens, die al door de overheid worden bewaard. Deze gegevens zijn geregistreerd in databases van het Ministerie van OCW en betreffen diplomagegevens van het door de overheid bekostigde voortgezet onderwijs, beroeps- en volwassenenonderwijs en hoger onderwijs (hogescholen + universiteiten). Ook worden de diplomagegevens van inburgering en Nederlands als tweede taal verstrekt

  • Grond toevoeging van bepalingen ten behoeve van gelijke kansen in het onderwijs in Grondwet

    De initiatiefnemer beoogt het belangrijke artikel 23 van de Grondwet aan te vullen. Met de aanvullingen blijft de onderwijsvrijheid voor scholen bestaan: Ieder kind heeft recht op onderwijs, en moet elke school kunnen kiezen. Tegelijkertijd moet elke school de plicht hebben om kinderen op gelijke voet te accepteren. Daarbij moet het onderwijs bijdragen aan gelijke kansen, persoonlijkheidsvorming en respect voor de basiswaarden van de democratische rechtsstaat.

  • Herziening Wet subsidiëring landelijke onderwijsondersteunende activiteiten

    Met het voorstel tot wijziging van de Wet subsidiëring landelijke onderwijsondersteunende activiteiten (Wet SLOA) worden de wettelijke taken van Stichting Cito en Stichting SLO vastgelegd en wordt de subsidiëring van andere instellingen, ten behoeve van onderwijsonderzoek, beëindigd.

  • Instemmingsbevoegdheid medezeggenschap funderend onderwijs op hoofdlijnen begroting

    Deze consultatie gaat over instemmingsbevoegdheid van de medezeggenschapsraad op de hoofdlijnen van de begroting van scholen in het primair en voortgezet onderwijs. In de Wet Medezeggenschap op scholen (WMS) worden bevoegdheden en taken van medezeggenschapsraden in het primair en voortgezet onderwijs geregeld. In deze wetswijziging wordt een instemmingsrecht op de hoofdlijnen van de begroting toegevoegd aan de bevoegdheden van de medezeggenschapsraad

  • Integratie van lwoo en pro in passend onderwijs

    Consultatie betreffende de inpassing van het leerwegondersteunend onderwijs (hierna: lwoo) en praktijkonderwijs (hierna: pro) in het stelsel van passend onderwijs. Op de website www.passendonderwijs.nl is meer te lezen over passend onderwijs.

  • Meer ruimte voor nieuwe scholen

    Deze consultatie gaat over het starten van nieuwe scholen. Artikel 23 van de Grondwet verankert de vrijheid van onderwijs. Het staat eenieder vrij om een bijzondere school op te richten en deze naar eigen overtuiging in te richten. In de praktijk bestaat echter weinig ruimte om hiervan gebruik te maken. Het wetsvoorstel Meer ruimte voor nieuwe scholen heft die beperkende werking op en creëert meer mogelijkheden voor nieuwe scholen van goede kwaliteit

  • Modernisering Onderwijstijd VO

    Modernisering van de onderwijstijdnormen in het voortgezet onderwijs stelt scholen beter in staat onderwijstijd flexibel in te plannen en maatwerk te bieden. De huidige urennorm per leerjaar en per leerling wordt vervangen door een urennorm per opleiding. Ook de dagennorm wordt vereenvoudigd. Het aantal onderwijsdagen blijft minimaal 189 per schooljaar.