Zoekresultaat

57 resultaten
U heeft gezocht op: Beroepsonderwijs

Sorteren op:
  • Besluit van … tot wijziging van het Uitvoeringsbesluit WEB met name in verband met het afschaffen van de cascadebekostiging

    Met deze wijziging van het Uitvoeringsbesluit WEB wordt de cascadebekostiging in het mbo afgeschaft. Deze maatregel bevordert de kansengelijkheid in het mbo. Door het beëindigen van de cascadebekostiging wordt de afnemende bekostiging voor studenten die lang(er) in het mbo verblijven ongedaan gemaakt. Daardoor ontstaat meer financiële ruimte voor instellingen met relatief veel "langstudeerders", zodat zij deze studenten gelijke kansen kunnen geven om hun opleiding succesvol af te ronden.

  • Diplomamodel mbo

    Deze conceptregeling bevat een model en technische veiligheidseisen voor zowel het diploma als de resultatenlijst voor het mbo. De regeling zal naar verwachting per 1 augustus 2012 in werking treden.

  • Diplomaregister: met DigiD zijn nepdiploma’s passé.

    Met dit wetsvoorstel wordt voorzien in een centraal, landelijk diplomaregister. Dit register ontsluit digitaal de diplomagegevens, die al door de overheid worden bewaard. Deze gegevens zijn geregistreerd in databases van het Ministerie van OCW en betreffen diplomagegevens van het door de overheid bekostigde voortgezet onderwijs, beroeps- en volwassenenonderwijs en hoger onderwijs (hogescholen + universiteiten). Ook worden de diplomagegevens van inburgering en Nederlands als tweede taal verstrekt

  • Herziening kwalificatiestructuur mbo

    De consultatie betreft het conceptwetsvoorstel herziening kwalificatiestructuur mbo.

  • Regeling studiefinanciering 2000

    Als gevolg van de invoering van nieuwe betaalmethoden in het openbaar vervoer (OVpay) is de Wet studiefinanciering 2000 technisch aangepast. De Regeling studiefinanciering 2000 moet ook worden aangepast, zodat het studentenreisproduct juridisch klaar is voor toekomstig gebruik met de nieuwe betaalmethoden.

  • Regeling uitwerking maatstaven studiesucces mbo

    Per 1 augustus 2022 wijzigt de Wet educatie en beroepsonderwijs. De Inspectie krijgt een wettelijke grondslag om een beroepsopleiding als ‘zeer zwak’ te beoordelen. Daarvoor is onder andere nodig dat sprake is van onvoldoende studiesucces. In de AMvB is vastgelegd welke indicatoren gelden voor studiesucces. Deze regeling legt vast hoe de indicatoren berekend en genormeerd worden.

  • Regeling vakwedstrijden vmbo en mbo

    We stellen de regeling vakwedstrijden vmbo en mbo open voor consultatie. Middels deze regeling wordt voor de periode 2020-2023 jaarlijks subsidie beschikbaar gesteld voor de organisatie van nationale vakwedstrijden in het vmbo en mbo en voorbereiding op en deelname aan de internationale vakwedstrijden mbo.

  • Regeling verticale scholengemeenschap

    Om bestuurlijke en organisatorische samenwerking tussen het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs te verbeteren, wordt het met de Wet bestuurlijke harmonisatie beroepsonderwijs (BHB) weer mogelijk om nieuwe verticale scholengemeenschappen te vormen en bestaande uit te breiden. In deze ministeriële regeling worden de regels voor een aanvraagprocedure voor de vorming, wijziging of beëindiging neergelegd. Deze worden vervolgens vervat in een digitaal formulier op de website van DUO.

  • Regionale samenwerking voortijdig schoolverlaten en jongeren in een kwetsbare positie

    Het wetsvoorstel zorgt voor een wettelijke basis voor onderwijsinstellingen en gemeenten om de aanpak van voortijdig schoolverlaten voort te zetten. Het wetsvoorstel biedt de randvoorwaarden voor deze partijen om een regionaal sluitend vangnet voor vsv’ers en jongeren in een kwetsbare positie te creëren. Daarnaast zorgt het wetsvoorstel ervoor dat mbo-instellingen de aansluiting vinden bij het overleg tussen gemeenten en samenwerkingsverbanden passend onderwijs voor het vo.

  • Samenwerkingscolleges middelbaar beroepsonderwijs

    Met het samenwerkingscollege maakt de regering het eenvoudiger voor mbo-instellingen om gezamenlijk onderwijs aan te bieden. Het samenwerkingscollege draagt bij aan het borgen van een toegankelijk en herkenbaar onderwijsaanbod voor deelnemers in de regio, tegen een achtergrond van sterk dalende studentenaantallen. Het samenwerkingscollege bevordert innovatie doordat instellingen de krachten kunnen bundelen. Ook introduceert de regering een alleenrecht voor een kleine en unieke opleiding.