Zoekresultaat
29 resultaten
U heeft gezocht op:
Basisonderwijs
-
Stichten en opheffen openbare scholen en verlenging opheffingstermijn in het primair onderwijs
Het ministerie van OCW verzoekt u te reageren op het voorstel om de stichtings- en opheffingssystematiek in het primair onderwijs op een aantal punten te versoepelen.
-
Technische wijziging passend onderwijs
Dit wetsvoorstel voorziet in een aantal technische wijzigingen en een aantal wijzigingen op basis van voortschrijdend inzicht die voornamelijk verband houden met de bekostiging van passend onderwijs.
-
Toetsbesluit PO
Het wetsvoorstel centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs legt vast dat leerlingen aan het eind van de basisschool de centrale eindtoets of een andere eindtoets afnemen. Daarnaast wordt het gebruik van leerling- en onderwijsvolgsystemen voorgeschreven. Het Toetsbesluit PO bevat op enkele onderwerpen de verdere uitwerking van het wetsvoorstel.
-
Toezichtkader samenwerkingsverbanden passend onderwijs
De inspectie gaat na of het conceptkader naar aanleiding van de reacties aanpassing behoeft en zet een verslag van de reacties die zijn ontvangen op haar website.
-
Variawet passend onderwijs en kwaliteit (v)so
In de wet Passend Onderwijs is een aantal technische omissies geslopen dat betrekking heeft op de bekostiging en door deze variawet Passend Onderwijs worden hersteld. Daarnaast worden enkele kleine beleidswijzigingen voorgesteld.
-
Wet herziening wettelijke grondslagen kerndoelen
Het is belangrijk dat leerlingen worden voorbereid op hun toekomst. Wat moeten leerlingen van nu weten en kunnen? In de wet staat waar alle scholen aandacht aan moeten geven, zoals taal en rekenen. Die wet moet bij de tijd blijven. Daarom wordt de wet nu aangepast en aangevuld met digitale vaardigheden en burgerschap. Op 7 juli heeft het kabinet besloten om te starten met de internetconsultatie van dit wetsvoorstel, zodat iedereen hierop kan reageren.
-
Wet registratie ontwikkelingsperspectief in BRON
Met de invoering van passend onderwijs vervalt de leerlinggebonden financiering. Om zicht te houden op de leerlingen die extra ondersteuning ontvangen in het regulier onderwijs en om zicht te krijgen op de leerlingen die onderwijs volgen op een orthopedagogisch-didactisch centrum, regelt dit wetsvoorstel de registratie van het ontwikkelingsperspectief en registratie van plaatsing op een opdc in BRON.
-
Wetsvoorstel Afschaffing van de fusietoets in het funderend onderwijs
Dit conceptwetsvoorstel stelt het afschaffen van de fusietoets voor. Het doel is om met het afschaffen van de fusietoets ruimte te geven aan schoolbesturen in het funderend onderwijs om hen zo in staat te stellen het onderwijsaanbod goed en toekomstbestending vorm te geven. Het is daarbij van belang dat er lokaal gesproken en nagedacht wordt over het voornemen van de fusie en dat er voldoende draagvlak aanwezig is in de omgeving van de school.
-
Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Er worden twee nieuwe bevoegdheden voor het schoolonderwijs in de wet opgenomen, een bevoegdheid voor het jonge kind en een bevoegdheid voor het oude kind. Ook kunnen bekwaamheidseisen en toelatingseisen hiervoor aangepast worden. De commissie Onderwijsbevoegdheden zal begin 2021 een advies uitbrengen over de invulling van bekwaamheidsgebieden en opleidingsroutes. Dit advies zal naar verwachting ook raken aan het doel van dit wetsvoorstel
-
Wetsvoorstel bevoegdheden VO
Dit wetsvoorstel behelst 2 maatregelen: 1) docenten met een getuigschrift van de lerarenopleiding basisonderwijs (de Pabo) worden benoembaar voor het praktijkonderwijs. 2) Er wordt een wettelijke grondslag gecreëerd voor een tabel van schoolvakken waarvoor geen bevoegdheid kan worden behaald via een lerarenopleiding. De tabel geeft inzicht in de voor die vakken geldende bekwaamheidseisen. Geregeld wordt welke getuigschriften van lerarenopleidingen een onderwijsbevoegdheid geven voor die vakken.