Zoekresultaat

3157 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Rijkswet uitlevering voor Aruba, Curaçao en Sint Maarten

    Met dit wetsvoorstel wordt geregeld dat de regels over uitlevering zoals die gelden op Aruba, Curaçao en Sint Maarten worden opgenomen in een Rijkswet. Deze regels staan momenteel in het Uitleveringsbesluit van Aruba, Curaçao en Sint Maarten. Deze zelfstandige algemene maatregel van rijksbestuur wordt met dit wetsvoorstel omgezet naar een Rijkswet.

  • Milieuprestatie-eisen GWW

    Het ministerie van IenW bereidt een wijziging voor van de wet milieubeheer. Deze wijziging voert een verplichting in tot het stellen van milieuprestatie-eisen in aanbestedingen voor grond-, weg- en waterbouwwerken (GWW). Het gaat om de volgende maatregelen:
    1.    Aanbestedende diensten en speciale sectorbedrijven moeten bij aanbestedingen van GWW-werken milieuprestatie-eisen stellen bij het gebruik van bepaalde materialen in het contract met de opdrachtnemer(s).
    2.    Bij de aanbesteding van grote GWW-werken moeten aanbestedende diensten en speciale sectorbedrijven de milieuprestatie als gunningscriterium meenemen.

  • Wijziging van de Warenwetregelgeving attractie- en speeltoestellen 2023

    Met deze consultatie wordt aandacht gevraagd voor de voorgestelde wijzigingen ten aanzien van de Warenwetregelgeving attractie- en speeltoestellen 2023 (WAS 2023). Het doel van de herziening van het WAS 2023 is een actualisatie van de veiligheidsregels voor attractie- en speeltoestellen. Door ontwikkelingen op de markt is actualisering van het WAS 2023 nodig. Voorafgaand aan de internetconsultatie is gesproken met belanghebbenden. Bij de internetconsultatie kan schriftelijk alleen gereageerd worden op de regels die met dit voorstel wijzigen. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) zal voorafgaand aan de inwerkingtreding van het gewijzigde WAS 2023 zorgen voor integrale voorlichting over de regels van het besluit. De inwerkingtreding van het gewijzigde WAS 2023 is gepland op 1 januari 2027.

  • Sollicitatiebesluit Appa 2025

    Het voorstel bestaat uit twee onderdelen: het ‘Sollicitatiebesluit Appa 2025’ en de ‘Regeling sollicitatieplicht Appa 2025’. Het conceptbesluit en de conceptregeling worden afzonderlijk ter consultatie aangeboden en zijn uitwerking van de Wet aanpassing Appa en enkele andere wetten 2021 (Stb. 2021, 328). Op basis van deze wijzigingswet worden aangescherpte kwaliteitseisen voorgesteld aan re-integratiebureaus en aan het re-integratieplan en wordt een maximumbedrag voorgesteld voor het eigen budget van een politieke ambtsdrager die is gestopt of ontslagen om zich te laten begeleiden en ondersteunen bij diens sollicitatieplicht.

  • Regeling sollicitatieplicht Appa 2025

    Het voorstel bestaat uit twee onderdelen: het ‘Sollicitatiebesluit Appa 2025’ en de ‘Regeling sollicitatieplicht Appa 2025’. Het conceptbesluit en de conceptregeling worden afzonderlijk ter consultatie aangeboden en zijn uitwerking van de Wet aanpassing Appa en enkele andere wetten 2021 (Stb. 2021, 328). Op basis van deze wijzigingswet worden aangescherpte kwaliteitseisen voorgesteld aan re-integratiebureaus en aan het re-integratieplan en wordt een maximumbedrag voorgesteld voor het eigen budget van een politieke ambtsdrager die is gestopt of ontslagen om zich te laten begeleiden en ondersteunen bij diens sollicitatieplicht.

  • Permanentmaking Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding

    De Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding (hierna: Twbmt) is op 1 maart 2017 in werking getreden en is in 2022 verlengd. De wet bevat een horizonbepaling, waardoor deze met ingang van 1 maart 2027 vervalt. Met het onderhavige voorstel wordt de tijdelijke wet omgezet in een permanente wet.  Daarnaast wordt een van de bestuurlijke maatregelen geschrapt. De maatregelen in de wet dienen ter bescherming van de nationale veiligheid.

  • Wet aanscherping taakstrafverbod

    Met dit wetsvoorstel wordt de norm onderstreept dat fysiek geweld tegen hulpverleners en handhavers onacceptabel is. Een taakstraf is daarbij geen passende straf en daarom wordt het taakstrafverbod uitgebreid. Het wetsvoorstel bevat daarnaast maatregelen om tegemoet te komen aan een aantal knelpunten die bij de toepassing van het taakstrafverbod in de praktijk zijn geconstateerd.

  • Urm wijziging bijlage Aa - 2025

    Afval- en reststoffen kunnen worden hergebruikt als meststof, voor het maken van een meststof of als covergistingsmateriaal. Dit helpt het sluiten van kringlopen in de landbouw en hergebruiken van afval. Stoffen die zijn opgenomen op bijlage Aa van de Uitvoeringsregeling Meststoffenwet (Urm) mogen gebruikt worden. Hiervoor worden zij eerst beoordeeld door de Commissie Deskundigen Meststoffen (CDM). De CDM heeft nu een aantal stoffen beoordeeld op veiligheid en effectiviteit. Daarom willen wij nu enkele nieuwe reststoffen aan bijlage Aa van de Urm toevoegen en enkele al opgenomen stoffen wijzigen.

  • Besluit tot wijziging van het Besluit toezicht accountantsorganisaties inzake de verhoging van de grens voor de status van organisatie van openbaar belang

    De grens om als woningcorporatie aangemerkt te worden als organisatie van openbaar belang (OOB) wordt verhoogd naar 20.000 verhuureenheden. Op dit moment hebben woningcorporaties met meer dan 5.000 verhuureenheden de status van organisatie van openbaar belang. Deze status stelt extra regels voor de jaarrekeningcontrole door de accountant. Met de grens van 5.000 verhuureenheden heeft meer dan de helft van alle woningcorporaties de OOB-status. Door verschillende geluiden uit de sector heeft de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening een onderzoek laten uitvoeren naar de huidige grens van de OOB-status. Uit dit onderzoek is gebleken dat de grens zonder grote risico’s verhoogd kan worden naar 20.000 verhuureenheden. Met deze wijziging worden de lasten voor de meeste corporaties verminderd.

  • Spoedwet vervangen omgevingswaarde stikstof

    Dit wetsvoorstel voorziet in de vervanging van de huidige Kritische Depositie Waarde (KDW)-omgevingswaarden voor een wettelijk verplicht programma van maatregelen inclusief sectorale doelen gericht op emissiereductie. Daarmee wordt voldaan aan de afspraak uit het Hoofdlijnen akkoord om de op de KDW gebaseerde omgevingswaarden uit de Omgevingswet te halen en te vervangen voor een juridisch houdbaar alternatief.