Zoekresultaat
3162 resultaten
U heeft gezocht op:
- vorige pagina
- 1
- ...
- 40
- 41
- 42
- ...
- 317
- volgende pagina
-
Wet versterking waarborgfunctie Awb
Dit wetsvoorstel past de Algemene wet bestuursrecht aan. Deze aanpassing heeft tot doel de overheid te stimuleren besluiten voor burgers begrijpelijker te maken, zich bij de uitvoering van taken meer te verplaatsen in de burger en zich minder formeel op te stellen.
-
Algoritmische besluitvorming en de Awb
Deze consultatie bevat een reflectiedocument over algoritmische besluitvorming in het bestuursrecht. Het betreft een document waarin de context van het gebruik van algoritmen en het gesprek dat daarover in politiek, wetenschap en samenleving wordt gevoerd aan de orde komen. Bestuursorganen die in de praktijk gebruik maken van algoritmen doen dat op verschillende manieren. Om die reden wordt door middel van deze consultatie de gelegenheid geboden om vanuit de praktijk inbreng te leveren op dit onderwerp. Daartoe dienen de vragen aan het einde van het reflectiedocument.
-
Besluit tot wijziging van de bijlage bij het Uitvoeringsbesluit Ambtenarenwet 2017
Dit is een voorgenomen wijziging van het Uitvoeringsbesluit Ambtenarenwet 2017 in verband met het toevoegen en wijzigen van een aantal eed- en belofteformulieren van overheidswerkgevers aan de bijlage bij het besluit. Hiernaast is aan overige overheidswerkgevers de mogelijkheid geboden een nieuwe eed of belofte of een wijziging hiervan aan te leveren. Ook deze wijzigingen worden met deze wijziging opgenomen in dit besluit.
-
Subsidieregeling groepshulpen kinderopvang
De 'Subsidieregeling groepshulpen kinderopvang’ biedt kinderopvangorganisaties een tegemoetkoming in de loonkosten van een groepshulp die scholing wordt geboden.
-
Besluit bescherming slachtoffergegevens in processtukken
Deze ontwerp-AMvB strekt ertoe te voorkomen dat gegevens van slachtoffers zonder noodzaak ter kennis komen van de verdachte en anderen. Het doel daarvan is het versterken van de rechtspositie van slachtoffers en een betere bescherming van hun privacy. Tegelijkertijd moet een goede procesvoering gewaarborgd blijven, door gegevens van slachtoffers wél te vermelden indien deze redelijkerwijs van belang kunnen zijn voor door de rechter te nemen beslissingen. Door alleen die gegevens van het slachtoffer te vermelden die de rechter nodig heeft voor het nemen van een beslissing in de strafzaak, kan spanning tussen de privacy van het slachtoffer enerzijds en een behoorlijke en eerlijke berechting van de verdachte anderzijds worden vermeden.
-
Wijziging van de Regeling Wet kinderopvang in verband met verlenging van de verruimde inzet van beroepskrachten in opleiding
Vanwege de werkdruk en de personeelstekorten in de kinderopvang is sinds 1 januari 2022 de mogelijkheid tot het inzetten van beroepskrachten in opleiding verruimd van 33 procent naar 50 procent van het totaal minimaal aantal in te zetten beroepskrachten op een kindercentrum. Minister van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wil deze maatregel verlengen tot 1 juli 2026 vanwege de personeelstekorten en de hoge werkdruk in de kinderopvang. Tegelijk wil de minister een nieuwe voorwaarde aan de formatieve inzet van beroepskrachten in opleiding verbinden. Die houdt in dat de beroepskracht in opleiding, de praktijkbegeleider en de opleidingsbegeleider schriftelijk moeten instemmen met het begeleidingsplan.
-
Regeling speellimieten en speelgedrag
Sinds in oktober 2021 de eerste vergunningen voor het aanbieden van kansspelen op afstand zijn verleend, is aan het licht gekomen dat er spelers zijn die bij de deelname aan deze kansspelen in korte tijd veel geld hebben verloren. Uit onderzoek bleek al dat het risico op verslaving bij kansspelen op afstand groter is dan bij de zogenoemde landgebonden varianten, maar recent is vastgesteld dat 31% van de spelers die aan kansspelen op afstand deelnemen aan de criteria voor een ‘gematigd- of hoog-risicogokker’ voldoen. Momenteel hebben Nederlanders samen 826.000 actieve accounts bij vergunninghouders van kansspelen op afstand. Het is van belang om hen tegen onmatig gokgedrag en verslavingspreventie te beschermen.
-
Wijziging Besluit functionele zelfstandigheid vanwege urennorm opleiding ambulanceverpleegkundige
Om ambulanceverpleegkundige te worden moet men na de opleiding tot verpleegkundige een vervolgopleiding volgen. Eén van de eisen van deze vervolgopleiding is dat de opleiding minstens 1109 uur duurt. Deze urennorm sluit echter niet meer aan bij hoe er in de praktijk wordt opgeleid. De urennorm maakt het niet mogelijk om de opleiding aan te passen aan het tempo waarin de zorgverlener zich ontwikkelt. Daarom wordt de urennorm vervangen door een kwalitatieve norm. Dit houdt in dat de opleiding mag worden afgerond als de student laat zien dat hij/zij over alle benodigde competenties beschikt en daartoe bekwaam is verklaard. Het doel van deze wijziging is om de vervolgopleiding flexibeler te maken en beter af te stemmen op de behoeften van de zorgsector.
-
Verzamelwet gegevensverwerking VWS III
Dit wetsvoorstel gaat over het verwerken van (gevoelige/bijzondere) persoonsgegevens, zoals gegevens over gezondheid of het burgerservicenummer (BSN). Het is belangrijk dat de wet duidelijk maakt wanneer een organisatie gegevens mag gebruiken en welke persoonsgegevens mogen worden gebruikt. Het wetsvoorstel verbetert deze regels voor verschillende organisaties in de gezondheidszorg en het sociaal domein.
-
Regeling inframarginale elektriciteitsheffing
Dit is een consultatie van de ministeriële regeling ten behoeve van het wetsvoorstel Tijdelijke wet inframarginale elektriciteitsheffing.
- vorige pagina
- 1
- ...
- 40
- 41
- 42
- ...
- 317
- volgende pagina