Wijziging vrijstellingsregeling Besluit luchtverkeer 2014, Zichtvliegen buiten daglichtperiode

Reactie

Naam Mw. L. Mees ten Oever
Plaats Loenen op de Veluwe
Datum 6 augustus 2019

Vraag1

Heeft u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de regeling en de toelichting kan worden gereageerd.
We leven in de drukke maatschappij. Langs snelwegen die door of langs woongebieden gaan, worden geluidswallen op geworpen, om omwonenden te beschermen tegen het geluid.
Tegen het geluid uit de lucht is geen enkele bescherming. Hierdoor krijgen burgers het volle pond van de vliegtuig geluidsvervuiling.
Als u toelaat dat er buiten daglicht gevlogen mag gaan worden op plekken waar dat tot nu toe nog verboden was, schaadt u willen en wetens - de omwonenden van Schiphol spreken hierover duidelijke taal - de burgers waar u een zorgplicht voor heeft.
Ik verwijs naar het rapport van het RIVM, dat in 2030 geluidsoverlast het grootste gezondheidsprobleem zal zijn. Ik herinner u aan het rapport van het RIVM waarin zij stelt dat 12% - 12%! - van de bevolking meer dan gemiddeld last heeft van geluid.
Op de site van Mens en Gezondheid, de pagina over hyperacusis, auditieve nachtmerrie, wordt beschreven wat hyperacusis (te gevoelig voor geluid zijn) is en wat de impact daarvan is op het leven. Zo'n 3% van de bevolking, dat staat gelijk met de stad Utrecht, lijdt aan deze aandoening. Hyperacusis is een aandoening waar oorartsen geen raad mee weten. Mensen met hyperacusis hebben rust aan hun oren nodig. Als er buiten daglichtperioden gevlogen mag worden op plaatsen waar dat tot nog toe niet is toegestaan, dan ontneemt u deze groep mensen de broodnodige restauratie- en slaapperiode om de volgende dag weer aan te kunnen.
Om een en ander in perspectief te zetten: blinden en slechtzienden beslaan nog geen 2% van de bevolking en rolstoelgebruikers beslaan ongeveer 1, 5% van de bevolking. Voor deze twee groepen wordt van alles gedaan om hen deel te laten nemen aan de maatschappij. Meer dan gemiddeld gevoelig zijn voor geluid en hyperacusis hebben betekent dat je sociaal geïsoleerd raakt omdat je geluid niet (meer) buiten kunt sluiten en alles even hard binnenkomt. Voor deze groep mensen, die 12% van de bevolking beslaan, wordt vooralsnog weinig tot niets gedaan. Zelfs de broodnodige gehoorbescherming wordt niet vergoed door de ziektekostenverzekering. En er worden / dreigen besluiten genomen te worden die deze groep nog verder het isolement induwen.
Ik verzoek u dan ook dringend om uw zorgplicht voor de bevolking serieus te nemen en het vliegen buiten daglichtperiode niet toe te staan en de Vrijstellingsregeling Besluit luchtverkeer 2014, Zichtvliegen buiten daglichtperiode niet te wijzigen.
Met een vriendelijke groet,
L. Mees ten Oever
Loenen op de Veluwe.