Wijziging vrijstellingsregeling Besluit luchtverkeer 2014, Zichtvliegen buiten daglichtperiode

Reactie

Naam privé (E.J.C. Oud)
Plaats Haarlem
Datum 12 juli 2019

Vraag1

Heeft u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de regeling en de toelichting kan worden gereageerd.
Opmerkng: ik begreep de argumentatie bij de voorwaarde dat hetzij opgestegen, hetzij geland moet worden op een Nederlands veld niet helemaal. "Hiermee wordt voorkomen dat de omgeving laat op de avond of ’s nachts geconfronteerd kan worden met recreatievluchten". Volgens mij wordt er alleen mee voorkomen dat een NVFR vlucht van Duitsland naar België via Nederlands luchtruim zou plaatsvinden. In de praktijk vlieg ik van of naar Lelystad, dus als NVFR toegestaan wordt zal ik tòch wel voldoen aan de voorwaarde. Maar ik kan dus de redenatie niet goed volgen. Wellicht dat een nadere toelichting op zijn plaats is?

Anders dan dat sta ik alleen maar positief tegenover de voorgestelde wijziging. EU-breed gelijke regels is sowieso iets waar ik voorstander van ben - dat schept duidelijkheid, uniformiteit.
Bovendien heb ik regelmatig einde UDP als belemmerend ervaren Binnen UDP nog naar een alternate kunnen vliegen betekent dat je bij vluchtvoorbereiding minstens een half uur (liever drie kwartier) vóór einde UDP moet plannen te landen (in het geval van Lelystad). Dat zal de meestvoorkomende situatie zijn waarin ik van de meer uitgebreide mogelijkheden van de nieuwe regeling gebruik zal willen maken. Het wegnemen van die huidige beperking zal voor mij reden zijn het NVFR opleidingstraject in te stappen. Vooral ook, omdat ik daarmee de mogelijkheid heb om vanaf mijn thuisbasis "current" te kunnen blijven.
Omdat ik vermoed dat er nog meer zijn die er zo over denken, verwacht ik dat de toename van het aantal vluchten buiten UDP in eerste instantie wat hoger zal zijn dan ingeschat, vanwege een groeiend aantal opleidingen. Daarna gevolgd door een afname tot op een hoger niveau dan het huidige, wanneer die opleidingen zijn afgerond en recreatie / currency meer de drijvende argumenten zijn. Ik heb daar geen onderbouwing voor, anders dan mijn eigen gevoel en ervaring, dus is het lastig daar een getal aan te koppelen. Maar wat ik wil meegeven is dat dat een effect is om in het achterhoofd te houden wanneer het tot een evaluatie komt van dit besluit. De initiële toename van het aantal nachtvluchten zal gedeeltelijk veroorzaakt worden door "inhaalvraag".