Zelfstandigenwet
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Breda |
Datum | 28 mei 2025 |
Vraag1
Wilt u reageren op de Zelfstandigenwet? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden.Voor veel zzp'ers en opdrachtgevers is niet duidelijk waar de overheid hen onder schaart. Ik vind het daarom een goed idee dat er een zelfstandigenwet komt. De afgelopen periode is er veel angst gezaaid waardoor veel zelfstandigen besloten hebben om dan maar te stoppen. Dit gaat onherroepelijk problemen met zich meebrengen. Als je al jaren zelfstandige bent en nu, vaak noodgedwongen, in het keurlijf van de medewerker wordt geduwd, kun je wachten op frictie. Collega's te over die deze stap hebben gemaakt en tegen een onhoudbare werkrelatie aanlopen en in een heel aantal gevallen in een burn out raken.
Op de meeste punten heb ik wel mijn vraagtekens.
Vraag2
Wat is volgens u een goede toetsbare invulling van de vijf criteria uit de zelfstandigentoets?Werken voor eigen rekening en risico:
Dit is het belangrijkste criterium. Als zelfstandige ben je zelf verantwoordelijk voor het tijdig versturen van facturen, je debiteurenbeheer, het genereren van werk, het opbouwen van een buffer in geval van stagnatie van werk. Verder ben je zelf verantwoordelijk voor de financiële gevolgen van ziekte en arbeidsongeschiktheid. Niet als overheid betuttelen maar de ondernemer zelf het risico laten bepalen en afdekken als hij / zij dat noodzakelijk acht.
Een deugdelijke administratie voeren:
Hier heeft de overheid wel een verplichting op te leggen. Wat mij betreft zijn de volgende criteria belangrijk: inschrijving bij de KvK (zij regelen de SBI code, btw-nummer) zakelijke bankrekening en een volledige administratie voeren, ook bij KOR. Verkoopfacturen sturen die aan de wettelijke eisen voldoen en alle inkoopfacturen bewaren, op papier of digitaal. Veelal wordt dit niet meer bewaart omdat zelfstandigen die verantwoording bij de administrateur neerleggen. KvK dient hier voorlichting over te geven tijdens inschrijving.
Zich gedragen in het economisch verkeer als zelfstandig ondernemer:
Vraag is hoe dit te checken, kijkend naar mijzelf bijvoorbeeld, geen socials, geen reclame, maar wel ruim full time werk. Het niet uitnutten van socials of reclame is in mijn geval bijvoorbeeld een bewuste keuze om reden van de enorme hoeveelheden werk die zich aan blijven dienen.
Een adequate voorziening hebben getroffen tegen het risico van arbeidsongeschiktheid:
Dat is niet relevant want een ondernemer weegt zelf zijn risico's af. De betutteling van de overheid zou best wat minder mogen. Veel ondernemers denken hier heus wel over na en hebben vaak zo hun redenen om geen verzekering af te sluiten.
Een proportionele bijdrage voor een voorziening bij pensionering hebben:
Niet relevant want een ondernemer weegt zelf zijn risico's af. Bovendien zijn er meer mogelijkheden die aan je pensioen bij kunnen dragen maar niet te meten zijn in de "proportionele bijdrage voor een voorziening". Bijvoorbeeld als je huis vrij is van hypotheek, als je aan de inkomstenkant tekort komt zorg je dat je uitgavenkant in balans raakt, m.i. geen opgelegde maat van de overheid maar keuze van de zelfstandige.
Criterium 6 mis ik: ondergrens zelfstandigentarief. Vb als uitgangspunt 1-1-2026 € 39 per uur ex BTW en dit jaarlijks vastleggen. Jaarlijks aanpassen en publiceren.
Vraag3
Wat is volgens u een goede toetsbare invulling van de vier criteria uit de werkrelatietoets?Er is sprake van vrijheid van organisatie van werk:
Dit is lang niet altijd relevant voor de werkrelatie, klant is koning zou ik zeggen dus als een opdrachtgever iets op een bepaalde manier gedaan wil hebben dan kom je daaraan tegemoet. Omdat je niks vastlegt tussen opdrachtgever en opdrachtnemer (lees ik niet uit de voorstelwet) valt dit ook niet te toetsen.
Er is sprake van vrijheid van organisatie van de werktijd:
Logisch maar ook op vaste tijden werken kan een keuze van een zelfstandige zijn. Dus niet vastleggen in normen. In andere gevallen werkt een zelfstandige voor een bedrijf waarin het gebruikelijk is dat er tussen bepaalde tijden wordt gewerkt, ben je voor jouw opdracht locatie afhankelijk dan kan het zijn dat je je aan die tijden conformeert. Ook hier geldt, hoe wil je dit toetsbaar zien te krijgen?
Er is geen sprake van hiërarchische controle:
Ja, maar ook hier weer, de klant mag ook wel aangeven wat hij / zij zou willen, dus het is niet zwart / wit.
De partijen hebben de bedoeling om anders dan op grond van een arbeidsovereenkomst arbeid te verrichten:
Hier zou je dan toch een modelovereenkomst in kunnen zetten, laten we dat overeenkomst van opdracht noemen. De modelovereenkomsten die er waren, waren op zich niet eens slecht te noemen, er werd in vastgelegd wat een opdrachtgever verlangde van de opdrachtnemer, aard van de werkzaamheden, een uurtarief, een afgesproken aantal uren, dat er geen sprake was van een arbeidsverhouding, etc.
Vraag4
Acht u het noodzakelijk en/of wenselijk om een extra wetsartikel op te nemen voor het geval een zelfstandig werkende niet (volledig) voldoet aan de criteria in het nieuw voorgestelde lid 2 van BW 7:610?Zo ja, hoe zou de vormgeving van een dergelijk derde lid er volgens u dan uit moeten zien?
Zo nee, moet in een dergelijke situatie dan holistisch gekeken worden naar de criteria uit het tweede lid of biedt het huidig wettelijk kader voldoende houvast voor een dergelijke situatie?
GEEN extra wetsartikel opnemen!
Een zelfstandige is juist zelfstandig geworden om niet aan een leiband te worden meegenomen! Het gaat veel te ver om iemand te beoordelen op vastgelegde criteria, persoonlijke omstandigheden kunnen een beweegreden zijn om bepaalde dingen juist wel of niet te doen. Neem ziekte of arbeidsongeschiktheid, wil je iemand van 60 plus nog verplichten om daar een (onbetaalbare) verzekering voor af te sluiten? Dan wordt het ook eens tijd dat verzekeringsmaatschappijen geen uitsluitingen meer opnemen, dat gebeurt bij een werknemer ook niet. Dat moet een beweegreden mogen zijn om dat geen verzekering af te sluiten.
Buffers, wie bepaalt wat voldoende buffer is dan? Dat is ook iets wat in elke situatie anders is.
DE AFWEGING IS: RISICOLOOS WERKEN BETEKENT IN LOONDIENST GAAN. RISICO WILLEN NEMEN BETEKENT ZELFSTANDIGE WORDEN!