Zelfstandigenwet

Reactie

Naam Anoniem
Plaats HENDRIK-IDO-AMBACHT
Datum 28 mei 2025

Vraag1

Wilt u reageren op de Zelfstandigenwet? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden.
Bij zelfstandigentoets geen strakke criteria stellen zoals een minimale WAO-/Pensioendekking.
Deze wet is goed begonnen maar zie dat deze nu alweer verzand in dezelfde richting als de VBAR door opname van onnodige werkrelatiecriteria hierin. Stop met willen kadering van de werkrelatie van ondernemer. Kijk naar Belgisch systeem, de “wil van beide partijen om een opdracht van overeenkomst te willen sluiten” is - naast het zelfstandigentoetscriteria- het enige en belangrijkste werkrelatiecriterium dat in deze wet moet blijven.
Stellen van overbodige werkrelatietoetscriteria (= vrijheid werkwijze/werktijd en afwezigheid hiërarchische controle) gaat te ver en gaat ook meer lijken op die van de VBAR en moeten vervallen, zijn nl. irrelevant, irrealistisch, doen er ook niet aan toe (geen nut) en zijn discriminerend voor een zzp’er omdat deze niet gelden voor een uitzendkracht, gedetacheerde, of werknemer.
Ondanks dat je een goed uitgewerkt projectopdracht met een kop-en-staart hebt, dan nog heb je bijna altijd te maken met een niet weg te denken (in)directe hiërarchische controle door opdrachtgever op de uitvoeringswijze en moet je als opdrachtnemer altijd rekening houden met de zienswijzen van de opdrachtgever (hoe) en zijn werktijden (wanneer) en omdat je bij de uitvoering van een overgrote deel van de opdrachten noodgedwongen de werkzaamheden moet afstemmen met hun werknemers in hun werktijd.
Anders maken de steeds machtiger wordende, misbruikende en zakkenvullende detachering/uitzend/payroll-bureaus misbruik van de (huidige/met deze wet beoogde) situatie.
Zoals het nu ook al is, zal de ondernemende zzp'er door het handhaven deze overbodige werkrelatiecriteria (hoe, wanneer, controle) bijna in geen enkel geval een opdracht door de opdrachtgever aangeboden, maar ook niet gegund, krijgen terwijl momenteel dezelfde criteria geen enkele belemmering vormen/niet gelden voor gedetacheerden/uitzendkrachten die dezelfde werkzaamheden uitvoeren. Dit puur doordat er bij dit laatste op papier een zogenaamd formele werkgever, die overigens geen enkele positieve economische waarde toevoegt, als detacheerder/uitzendbureau er tussen in zit!
Echte zzp/ondernemers worden, zonder enige verzetsmogelijkheid (slikken of stikken), zo op deze zieke handelswijze door de overheid gedwongen op de schoot van deze misbruikende maffia-kartel-bureaus geworpen en zien een absurd groot deel van hun voormalige zzp-inkomsten in de zakken van deze nutteloze papieren-werkgevers verdwijnen.

Vraag2

Wat is volgens u een goede toetsbare invulling van de vijf criteria uit de zelfstandigentoets?
1. Je werkt voor eigen rekening en risico. Je loopt ondernemersrisico=>
* Wisselende winst dat uit jaarlijkse reeks van IB-aangiftes zullen blijken
* Aansprakelijk voor herstelkosten
* Risico op wanbetaling,
* Geen doorbetaling bij ziekte.

2. Je voert een deugdelijke administratie. Je hebt je zakelijke administratie op orde=>
* KVK-inschrijving,
* Zakelijke bankrekening,
* Btw-ID
* Facturen volgens de regels,
* Boekhouding conform AWR.

3. Je gedraagt je in het economisch verkeer als zelfstandig ondernemer. Je bent zichtbaar als ondernemer=>
* Actieve acquisitie blijkende uit urenregistratie
* Website of socials,
* Eigen huisstijl,
* Investering in tools/opleidingen.
4. Je hebt een adequate voorziening getroffen tegen het risico van arbeidsongeschiktheid. Je hebt een vangnet bij arbeidsongeschiktheid.
* Particuliere AOV,
* Deelname schenkkring, of
* Aantoonbare buffer of vermogen of overwaarde huis bij ziekte

Vraag3

Wat is volgens u een goede toetsbare invulling van de vier criteria uit de werkrelatietoets?
Stop met willen framen van werkrelatie van ondernemer. Kijk naar Belgisch systeem, de “wil van beide partijen om obv een Opdracht te willen werken” is - naast het zelfstandigentoetscriteria- het enige en belangrijkste werkrelatiecriterium dat in deze wet moet blijven. Deze kan je toetsbaar invullen door bij elk opdracht vooraf verplicht een overeenkomst (incl. wil) wederzijds te ondertekenen.
Om de in vraag 1 vermelde redenen kunnen de overige overbodige werkrelatiecriteria vervallen. Anders worden ondernemers, zonder enige verzetsmogelijkheid (slikken of stikken), zo op deze zieke handelswijze door de overheid gedwongen op de schoot van deze misbruikende maffia-kartel-bureaus geworpen en zien > 50% van hun voormalige zzp-inkomsten in de zakken van deze nutteloze papieren-werkgevers verdwijnen.
Praktijkvoorbeeld:
Uitgaande van zzp-opdracht met een uurtarief van € 110, werd voorheen € -11 als 10%-feewinst afgedragen aan bemiddelingsbureaus, zodat de zzp'er van het resterend € 99 na aftrek van bedrijfskosten, loonbelasting en premie soc. verzekeringen netto per uur € 60 overhield.
Door bewuste DBA-bangmakerij van werkgevers door bureaus/overheid zijn het aantal financiële zzp-opdrachten bij gemeenten met 90% gedaald, waarbij je als zzp-ondernemer voor dezelfde soort werkzaamheden noodgedwongen of:
• in loondienst moet en slechts netto € 25 per uur krijgt,
• via een detachering/uitzend/payroll moet gaan werken tegen slechts netto € 30 per uur.
Dit terwijl zo’n bureau nog steeds € 110 (in soms zelfs € 115 omdat deze zgn. extra salarisverwerkingswerk moeten doen) aan de opdrachtgever door blijft factureren. Deze bureaus maken dus misbruik van de huidige situatie en vullen hun zakken grote winstmarges.
Uitgaande van werkweek van 36 uur en dit verkoopuurtarief van € 110 ex btw bedraagt de namens werkuitvoerende bij detachering wettelijk af te dragen werknemersverzekeringen WW, WAO/WIA, ZW en Zwv per saldo € -10 per uur, zodat de werkuitvoerende normaliter netto € 50 (= € 60 zzp netto-inkomsten - € 10 werknemerspremieslasten) zou moeten krijgen. Maar de detacheringsbureau keren in de praktijk slechts € 30 netto aan de gedetacheerde uit en verdienen op deze wijze € 20 extra per uur boven op de hierboven vermelde €11 feewinst. Per saldo verdienen deze uurtje-factuurtje-bureaus per uur netto € 31 over de rug van de werkuitvoerende die slechts netto € 30 krijgt.
DIT KAN TOCH NIET DE BEDOELING VAN HET MET DEZE WET BEOOGDE BESCHERMING VAN ZZP’ER ZIJN!

Vraag4

Acht u het noodzakelijk en/of wenselijk om een extra wetsartikel op te nemen voor het geval een zelfstandig werkende niet (volledig) voldoet aan de criteria in het nieuw voorgestelde lid 2 van BW 7:610?

Zo ja, hoe zou de vormgeving van een dergelijk derde lid er volgens u dan uit moeten zien?

Zo nee, moet in een dergelijke situatie dan holistisch gekeken worden naar de criteria uit het tweede lid of biedt het huidig wettelijk kader voldoende houvast voor een dergelijke situatie?
Ja, voldoening aan een merendeel (> 50%) van de criteria moet voldoende zijn om als ondernemer/zzp te worden aangemerkt en je moet een redelijke correctie/leer/overgangsperiode hebben als je op belangrijke criteria niet op dat moment niet voldoet.
Zelfstandigentoets(criteria) zijn grotendeels oke, wel moet voorkomen worden dat er strakke criteria gesteld worden zoals een verplichte minimale dekking voor WAO of Pensioen.
Aanvullend pleit ik voor een hogere minimum-uurtarief-zelfstandigencriteria van € 50 om überhaupt als zzp-ondernemer te mogen worden aangemerkt.