Zelfstandigenwet
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Zegveld |
Datum | 28 mei 2025 |
Vraag1
Wilt u reageren op de Zelfstandigenwet? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden.Complexiteit van regelgeving is wederom fors. Op zich is dat niet erg, maar betrokken partijen zoals detacheringsburo's gaan van deze complexiteit misbruik maken. Dit aspect is nu ook al het geval. Deze buro's bieden opdrachten aan (mogelijke) ZZP-ers aan maar komen zelf tot de conclusie dat de opdracht niet geschikt is voor zelfstandigen. Op basis van de complexiteit vinden zij altijd wel een argument om de opdracht niet voor ZZP-ers beschikbaar te stellen. Wat rest is een tijdelijk dienstverband bij de detacheerder. Voor hen logisch want het verdienmodel is veel meer lucratief.
Kortom de detacheerders gebruiken deze complexe wetgeving om hun eigen verdienmodel een boost te geven.
Dit vind ik moreel gezien onjuist maar wordt wel ingegeven door onze eigen overheid! Gevolg is dat ik geen opdrachten meer uitvoer en dat ik dus geen bijdrage meer lever aan het economisch verkeer. Ik vind dat prima maar is toch eigenlijk ook weer zonde. Als iedereen zo denkt en doet heeft dat behoorlijke negatieve gevolgen voor de productiviteit in NL.
Waarom niet alleen de Zelfstandigentoets toetsen bij ZZP-ers? We leven toch in een vrij land. Ik mag toch zelf bepalen welke zakelijke activiteiten ik oppak en niet het detacheringsburo. In deze casus gaat het om de bovenkant van de markt met tarieven van EUR 75,-/uur plus.
Vraag2
Wat is volgens u een goede toetsbare invulling van de vijf criteria uit de zelfstandigentoets?Prima toets.
Vraag3
Wat is volgens u een goede toetsbare invulling van de vier criteria uit de werkrelatietoets?Geen bruikbare toets. Deze toets kan door iedereen anders geïnterpreteerd worden. Want laten we wel wezen als iedereen dit naar de letter van de wet gaat bezien dan valt 90% van de ZZP-ers af. Dat lijkt mij niet de bedoeling aangezien de BV-NL een flexibele schil op de arbeidsmarkt moet behouden.
Op basis van deze toets krijg je rechtsongelijkheid. Zoals nu ook het geval is. Een deel van de opdracht-gevers/nemers gaat serieus aan het werk met de toets en komt tot de conclusie dat weinig mogelijk is en een ander deel heeft de inzet van de ZZP-er hard nodig waarmee nauwelijks getoetst wordt. De ZZP activiteiten blijven dan op normale gangbare wijze uitgevoerd.
De werkrelatietoets moet daarom geskipt worden. Te complex, te variabel te interpreteren, alleen goedwillende ZZP-ers worden gestraft en detacheringsburo's hanteren deze toets om hun verdienmodel op te krikken.
Vraag4
Acht u het noodzakelijk en/of wenselijk om een extra wetsartikel op te nemen voor het geval een zelfstandig werkende niet (volledig) voldoet aan de criteria in het nieuw voorgestelde lid 2 van BW 7:610?Zo ja, hoe zou de vormgeving van een dergelijk derde lid er volgens u dan uit moeten zien?
Zo nee, moet in een dergelijke situatie dan holistisch gekeken worden naar de criteria uit het tweede lid of biedt het huidig wettelijk kader voldoende houvast voor een dergelijke situatie?
Extra wetsartikel niet nodig. Alleen de zelfstandigentoets doorvoeren is afdoende.
In het verleden is gesproken om de ZZP-wetgeving enkel en alleen van toepassing te laten zijn voor de onderkant van de markt («EUR 30,- /uur).
Waarom wordt dit aspect niet doorgevoerd? want middels deze complexe wetgeving komt een interim-manager niet meer aan de bak als zelfstandige. Dit lijkt mij toch niet de bedoeling en is gewoon niet acceptabel.