Zelfstandigenwet
Reactie
Naam | Meeuw Design (ir. CGC Meeuwsen) |
---|---|
Plaats | Rotterdam |
Datum | 29 mei 2025 |
Vraag1
Wilt u reageren op de Zelfstandigenwet? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden.Goed dat jullie dit wetsvoorstel toetsen en feedback vragen. Het wetsvoorstel is volgens mij al stuk beter dan de huidige wet DBA (denk ik), maar er zitten nog steeds een paar dingen in die beetje vaag zijn. Zoals:
1) 'Een deugdelijke administratie voeren', hoezo is dit een randvoorwaarde om te checken of iemand een zelfstandige is? Dit is toch noodzakelijk op het moment dat je informatie moet geven bij de belastingdienst als ondernemer, dus staat helemaal los van het feit of iemand een 'correcte' zelfstandige is of niet. Sterker nog, ik denk hoe meer zelfstandig je bent (en dus hoe minder gebonden je bent aan een organisatie), hoe minder 'deugdelijk' je administratie is. Denk dat de ZZP'er die worden uitgebuit door een organisatie via diezelfde organisatie waarschijnlijk een prima administratie hebben.
2) 'De partijen hebben de bedoeling om anders dan op grond van een arbeidsovereenkomst arbeid te verrichten.' Wat wordt hiermee bedoeld? Gaat dit om het verschil tussen een resultaatgerichte opdracht en 'uurtje factuurtje'? Want als dat het geval is dan ben je echt totaal niet beter dan de huidige wet DBA. Want juist in die arbeidsrelatie zit nu de meeste ellende en vaagheid waardoor functie's zoals 'interim manager' niet meer mogelijk zijn en mensen dus hetzelfde moeten doen maar dan via schimmige contracten of tussenpartijen die keihard marge pakken op zowel de organisatie als de ZZPer. Je lost dan dus weinig op behalve dat je het geld verschuift naar tussenpartijen die zich kapot lachen en niets hoeven te doen om extra te verdienen (wat op dit moment het geval is door wet DBA).
3) Deze wet is ooit begonnen als idee om uitbuiting tegen te gaan. Dat is echt heel goed en belangrijk, maar uitbuiting gaat over lage lonen, hoge werkdruk en veel inflexibele uren. Het grootste gedeelte van de ZZPers valt niet in deze risico categorie maar ondervind wel heel veel last en onzekerheid door deze vage formuleringen. Boven een bepaald uurloon (bijv. 80 EUR/uur) zit je echt helemaal goed en heb je deze wetgeving gewoon niet nodig. Een uitzonderingscategorie voor mensen boven een bepaald uurloon zou al zoveel helpen.
Bonuspunt 4) Schijnzelfstandigheid impliceert kwade bedoelingen van de ZZPer, maarja, wie buit nou wie uit? Let daarom op waar je de bewijslast, toon en onzekerheid legt. Als het fout gaat, dan zijn het de organisaties die zorgplicht of goed werkgeverschap nalaten.
Vraag2
Wat is volgens u een goede toetsbare invulling van de vijf criteria uit de zelfstandigentoets?Zorg dat je het toetsen heel feitelijk houdt. Dingen als 'bouwt pensioen op' of 'heeft een arbeidsverzekering' zijn makkelijk te controleren en erg ja/nee. Hang er desnoods een bepaald percentage aan (uiteraard nadat je eerst goed onderzoek hebt gedaan naar wat haalbaar en redelijk is binnen bepaalde sectoren). Dingen als 'deugdelijke' administratie (los van het feit dat het criteria nergens op slaat), is onwijs subjectief en dus een lastige check.
Nog een voorbeeld: zich gedragen in het economisch verkeer als zelfstandig ondernemer. Dit kan veel objectiever zoals: Heeft meerdere opdrachten en opdrachtgevers per jaar.
Vraag3
Wat is volgens u een goede toetsbare invulling van de vier criteria uit de werkrelatietoets?Zorg alsjeblieft dat dit wetsvoorstel niet gaat over de toetsing of iemand het juiste werk doet binnen een organisatie. Daar gaat het niet om bij het inhuren van een ZZPer. Je wilt toetsen of een ZZP als zelfstandige te werk kan. Dus die eerste 3 criteria zijn dingen die je goed kan toetsen en kan verwerken in een contract met een klant als ZZPer. Een duidelijke afbakening van vrijheid.
Nu weet ik niet wat je met punt 4 precies bedoelt, maar zorg ervoor dat er niet wordt getoetst of het werk gelijk is aan het werk wat werknemers doen binnen de organisatie. Want daarmee maak je het hele concept van 'flexibele' schil kapot en zorg je ervoor dat deze vorm van werk alleen kan worden gedaan door detacheringsbureau's of brokers. En dat is natuurlijk onzin. Blijf dichtbij het probleem dat je oplost: uitbuiting. Het opvullen van mensen die met langdurig verlof zijn, het tijdelijk versterken van het team, het willen werken in verschillende sectoren zijn allemaal prima legitieme redenen om te ZZPen, dit moet dus gewoon goed mogelijk kunnen zijn.
Vraag4
Acht u het noodzakelijk en/of wenselijk om een extra wetsartikel op te nemen voor het geval een zelfstandig werkende niet (volledig) voldoet aan de criteria in het nieuw voorgestelde lid 2 van BW 7:610?Zo ja, hoe zou de vormgeving van een dergelijk derde lid er volgens u dan uit moeten zien?
Zo nee, moet in een dergelijke situatie dan holistisch gekeken worden naar de criteria uit het tweede lid of biedt het huidig wettelijk kader voldoende houvast voor een dergelijke situatie?
Dat lijkt mij onwijs omslachtig. Dan klinkt een beetje alsof je de eerste wet niet serieus neemt. Maar hoe dan ook, regel het gewoon. Het is nu allemaal mega vaag en ZZP'ers willen gewoon graag aan de slag. Nu kan dat niet omdat niemand snapt hoe de wet werkt. Dus zorg gewoon dat het begrijpelijk en simpel is en aansluit op de praktijk. En doe alsjeblieft onderzoek naar de impact van je wetsvoorstel of zorg dat je meet of het correct werkt. Want het voelt nu heel erg alsof de overheid maar wat verzint zonder dit goed te toetsen met de werkelijkheid.
En als je dan toch gaat uitzonderen: voeg dan de uitzonderingscategorie toe voor mensen boven een bepaald uurloon, dan trek je in een keer 90% van de ZZPers uit de onzekerheid.