Zelfrijdende auto

Reactie

Naam RAI Vereniging (C Pereboom)
Plaats Amsterdam
Datum 14 november 2014

Vraag1

Wat is uw mening over de wijziging van het besluit ontheffingverlening exceptionele transporten (ten behoeve van de ontwikkeling van de zelfrijdende auto)?
RAI Vereniging ondersteunt het voorstel om de RDW (middels de voorgestelde wijziging van het besluit ontheffingverlening exceptionele transporten) aan te wijzen als instantie voor het verlenen van ontheffingen m.b.t. zelfrijdende auto’s, en de daarbij behorende procedures, eisen, en beproevingen.
De RDW is reeds de instantie in Nederland die verantwoordelijk is voor toelating en registratie van wegvoertuigen, bepaalde ontheffingen, en de ontwikkeling van (internationale) regelgeving, dus het is niet meer dan logisch dat de RDW ook verantwoordelijk wordt voor de toelating van zelfrijdende auto’s.

De aanwijzing van de RDW is echter vooral een administratieve stap.
Het gaat vervolgens vooral om de praktische uitwerking van de ontheffingsverlening; procedures, documenten en informaties, technische eisen, testmethodes, en beproevingen e.d.
In de begeleidende documenten wordt onder meer aangegeven dat de invulling van de ontheffing wordt uitgewerkt in ‘beleidsregels’, dat de RDW specifieke eisen en voorwaarden kan stellen, en dat het de bedoeling is om te komen tot een raamwerk dat voor elke afzonderlijke aanvraag van toepassing is.
Dit is – zoals de titel van het document ook luidt – echter een ‘globaal beeld van de ontheffingsaanvraag’.

RAI Vereniging pleit er voor om bij de ontwikkeling en nadere invulling van dat raamwerk ook direct betrokken brancheverenigingen en organisaties (en zo mogelijk ook fabrikanten van voertuigen en technieken) te betrekken, in de vorm van een klankbordgroep of begeleidingscommissie.

Daarnaast vraagt RAI Vereniging aandacht voor de internationale dimensie. Het onderwerp ‘automated driving’ is een zeer actueel onderwerp in EU en ECE, en bij internationale organisaties zoals op ons terrein ACEA, OICA, en CLEPA. En in ander werelddelen en andere Europese landen vinden ook reeds testen plaats.
Aspecten als in ontwikkeling zijnde internationale regelgeving, standpunten van de industrie, ervaringen van andere landen, de eisen in andere landen, reeds elders toegelaten voertuigen en technieken e.d. zouden zeker en nadrukkelijk een rol moeten spelen bij het tot stand komen van het raamwerk.