Aankondigingen over uw buurt

Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.

Dienstverlening

Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.

Beleid & regelgeving

Officiƫle publicaties van de overheid.

Contactgegevens overheden

Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.

Wijzigingsbesluit i.v.m. rekentoets vo en mbo

Reactie

Naam MEd L.W. den Boer
Plaats Goes
Datum 2 februari 2015

Vraag1

Wat vindt u van de wijze waarop de rekentoets ER is opgenomen in het conceptbesluit?
Redelijk goed. Een onzekere leerling kan nu met 3ER beginnen en dan toch overstappen op 3F.
Wel had ik graag gezien dat de overheid meer regels had gesteld aan wie met 3ER mag meedoen: bijv. alleen leerlingen in een CM-profiel. Zeker nu er 4 (!) mogelijkheden zijn, kunnen er best wat leerlingen zijn die voor de zekerheid met 3ER beginnen als ze ooit in het verleden wat extra steun voor rekenen hebben gehad. Dat geeft veel werk voor scholen.
De transitieregeling zorgt ervoor dat je als school meer leerlingen voor 3ER aanmeldt, vooral in het laatste jaar van de transitieregeling. Dan moet een leerling namelijk bijna de grens van een voldoende bereikt hebben om een diploma te halen. Terwijl, als de rekentoets als cijfer mee gaat tellen, een cijfer vanaf 4,5 = 5 ook voldoende is om te slagen. Daar zit iets scheefs in.

Vraag2

Wat vindt u van de wijze waarop de gewijzigde uitslagregels zijn opgenomen in het conceptbesluit?
Niet goed in de transitieregeling. Of ik moet het verkeerd begrepen hebben. Zie ook bij vraag 1: In het laatste jaar van de transitieregeling moet een leerling bijna de grens van een voldoende bereikt hebben om een diploma te halen. Terwijl, als de rekentoets als cijfer mee gaat tellen, een cijfer vanaf 4,5 = 5 ook voldoende is om te slagen. Daar zit iets scheefs in. Dan maar als school in eerste instantie veel leerlingen aanmelden voor 3ER.

Vraag3

Wat vindt u van de wijze waarop de extra herkansingsmogelijkheid is opgenomen in het conceptbesluit?
Goed. Wel een gedoe eigenlijk. Vier mogelijkheden neigt naar prijsschieten. Wellicht wordt de eerste mogelijkheid niet goed benut, een leerling 'gaat het eerst eens even bekijken'. Dan levert dan veel extra werk.
Kan die extra, vierde, herkansingsmogelijkheid niet gegeven worden nadat een leerling definitief gezakt blijkt te zijn en met een voldoende voor de rekentoets alsnog zou slagen? Dan is het een kwestie van bij de staatsexamens in bijv. augustus de mogelijkheid van de vierde herkansing bieden.
Dan neemt een leerling de eerste drie mogelijkheden serieuzer en is er toch een escape.
Zoeken
Uitgebreid zoeken
Terug naar overzicht