Wijzigingsbesluit i.v.m. rekentoets vo en mbo

Reactie

Naam ROC Mondriaan School voor Economie (G. Commijs)
Plaats Delft
Datum 11 februari 2015

Vraag1

Wat vindt u van de wijze waarop de rekentoets ER is opgenomen in het conceptbesluit?
Op zich prima dat er rekening wordt gehouden met leerlingen met ernstige problemen met rekenen. Het wordt alleen wel erg lastig om de verantwoordelijkheid voor deelname aan de ER neer te leggen bij de Rekendocent. Docenten kunnen natuurlijk vrij makkelijk onder druk worden gezet. Alleen wanneer er zeer heldere eenduidige kaders komen wanneer mag worden deelgenomen aan het ER examen, kan dit werken. Ik maak me zorgen om de kaders.

Vraag2

Wat vindt u van de wijze waarop de gewijzigde uitslagregels zijn opgenomen in het conceptbesluit?
Onzinnig. Waarom wordt niet begonnen met een (zeer) lage cesuur? Die kan jaarlijks worden verhoogd. Dit is veel flexibeler, eenvoudig toepasbaar en veel beter uit te leggen ook leerlingen/studenten

Vraag3

Wat vindt u van de wijze waarop de extra herkansingsmogelijkheid is opgenomen in het conceptbesluit?
Helaas denk ik niet dat het steeds maar weer examineren iets toevoegt. Net zo lang door examineren tot een voldoende is behaald? Wat is nog de waarde van een behaald examen? Overigens ben ik bang dat wanneer een leerling weet dat hij of zij nog een flink aantal kansen heeft, de eerste paar examens echt niet heel serieus zal nemen.