Wijzigingsbesluit i.v.m. rekentoets vo en mbo

Reactie

Naam ROC de Leijgraaf (drs G Vasilaras)
Plaats Veghel
Datum 12 februari 2015

Vraag1

Wat vindt u van de wijze waarop de rekentoets ER is opgenomen in het conceptbesluit?
Ik sluit me aan bij de reactie die mijn collega E. van Lent (ROC de Leijgraaf) reeds heeft ingezonden.

Vraag2

Wat vindt u van de wijze waarop de gewijzigde uitslagregels zijn opgenomen in het conceptbesluit?
Ik sluit me volledig aan bij de reactie van mijn collega E. van Lent (ROC de Leijgraaf). Wij zijn voor wijzigingen in uitslagregels die de leerling een eerlijke kans geven op het behalen van het diploma. Echter, wij staan afwijzend tegenover de introductie van vaardigheidsscores.
Naast de reeds door dhr. van Lent genoemde redenen heb ik nog een aanvulling.

De keuze voor een voldoende op het diploma en een vaardigheidsscore op de resultatenlijst doet geen recht aan de leerlingen die wel goed scoren op de rekentoets. Leerlingen die goed tot uitstekend kunnen rekenen, krijgen nu slechts een 'voldoende' op hun diploma, net zoals iemand die een 4,5 scoort. Wellicht dat de bijbehorende vaardigheidsscore voor het hbo duidelijk is; voor leerlingen, werkgevers en ouders is dat zeker niet zo. De rekenvaardige leerling wordt hiermee dus benadeeld.

Ik herhaal hier ons voorstel om met cijfers te blijven werken.
Immers, een 4,5 wordt afgerond naar een 5. Door met cijfers te blijven werken wordt nodeloze onrust, onduidelijkheid en extra werk voorkomen. Ons voorstel zou zijn de slaag-/zakregeling als volgt aan te passen: een 5 voor rekenen, en maximaal één 5 voor de talen (niveau 4); en tweemaal 5 voor niveau 2 en 3.

Vraag3

Wat vindt u van de wijze waarop de extra herkansingsmogelijkheid is opgenomen in het conceptbesluit?
Ik sluit me aan bij de reactie die mijn collega E. van Lent (ROC de Leijgraaf) reeds heeft ingezonden.