Wet Vrachtwagenheffing

Reactie

Naam AgruniekRijnvallei Holding BV (Dhr J.A. Getkate)
Plaats Wageningen
Datum 5 augustus 2019

Vraag1

Heeft u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van het wetsvoorstel en de toelichting kan worden gereageerd.
In het wetsvoorstel wordt gesproken van een kilometerheffing op snelwegen en op een aantal N-wegen. Met name de aanwijzing van deze laatste trajecten dient zeer weloverwogen te gebeuren.

Indien bijvoorbeeld de N-wegen vanaf de A50 en vanaf de A12 naar Wageningen onder de heffing zullen vallen zal dit het sluip(vracht)verkeer tegengaan van de A12 naar de A50 (en andersom) via Wageningen. Neveneffect is echter dat er nog slechts 1 heffingvrije toegang rest naar Wageningen en dat is vanaf Rhenen. Deze zal derhalve extra druk worden.

Daarnaast blijven de N-wegen van de A15 naar de A12 (en andersom) via Ochten, Rhenen en Veenendaal heffingvrij. Dit betekent dat er een heffingvrije sluiproute komt van de A15 naar de A12, met nog een kortere afstand ook. Dit leidt, in combinatie met de heffingrvrije toegang vanaf Rhenen naar Wageningen, tot nog meer drukte op de Rhenense Rijnbrug.

Het is de vraag in hoeverre bovenstaande neveneffecten zijn gesimuleerd bij de aanwijzing van de N-wegen in het wetsvoorstel. Indien deze simulatie inderdaad niet is gemaakt pleiten wij ervoor dat alsnog te doen, voordat N-wegen worden aangewezen en voordat de regeling wordt ingevoerd.