Wet Vrachtwagenheffing

Reactie

Naam Nationaal LNG platform (Drs RJ Goevaers)
Plaats Rotterdam
Datum 6 juli 2019

Vraag1

Heeft u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van het wetsvoorstel en de toelichting kan worden gereageerd.
Op 28 juni werd door het kabinet de definitieve versie van het Klimaatakkoord gepresenteerd. Alhoewel er op een aantal fronten nog verdere uitwerking zal plaatsvinden, biedt dit akkoord een duidelijke basis hoe Nederland invulling gaat geven aan de Klimaat Afspraken van Parijs.
In het akkoord wordt aangegeven dat er een verkenning rondom rekeningrijden voor het vrachtvervoer en Green Truck Fuel zal plaatsvinden.

Waarom GreenTruck Fuel?
De productie van elektrisch aangedreven vrachtauto’s zal zich de komende jaren ontwikkelen. Echter blijft de actieradius en het laadvermogen te beperkt voor zwaardere vrachtauto’s die op grotere afstanden worden ingezet. Voor deze zwaardere vrachtauto’s over langere afstand en voor bestaande vrachtauto’s met een brandstofmotor is er op korte termijn geen ander alternatief om de CO2-uitstoot naar beneden te brengen dan inzet van low-carbon brandstoffen. GreenTruckFuel vormt een transitiebrandstof, die op korte termijn substantiële CO2-reductie zal realiseren. Onder truck fuel vallen bijvoorbeeld bio-gas, bio-LNG en HVO.

Voorstel rekeningrijden
In het huidige wetsvoorstel maakt het ministerie van IenW de bedragen per gereden kilometer per EuroKlasse bekend. Hierbij plaats het Nationaal LNG-Platform de volgende kanttekeningen:
• Differentiatie beprijzing wordt alleen ingegeven voor verschil in Euro klasse;
• Dit betekent dat er niet gekeken naar de WtW CO2 performance van de brandstof, zoals voorgesteld in het kader van GreenTruckFuel;
• Buurlanden Duitsland en België zouden als voorbeeld dienen Duitsland kent een vrijstelling voor LNG en elektrisch aangedreven voertuigen

Om verdere verduurzaming van de transportsector te stimuleren, roept het Nationaal LNG Platform u op om, rondom het wetsvoorstel rekeningrijden:
• De afspraken in het Klimaatakkoord te volgen, waarin wordt gesteld dat in overleg met de sector de invoering van GreenTruckFuel zal worden verkend, waarbij het uitgangspunt is om in te zetten op Well-to-Wheel prestatie van de brandstof;
• De resultaten uit deze verkenning mee te nemen in het wetsvoorstel;
• Zoals opgenomen in de wet vrachtwagenheffing de inkomsten van de vrachtwagenheffingen, aan te wenden voor innovatie en verduurzaming van de sector;
• Het wetsvoorstel af te stemmen met het Duitse tolheffing systeem, zoals voorgesteld tijdens de kamerbehandeling.

Bijlage