Vorming Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS)

Reactie

Naam Marcel M Beekman
Plaats Almere
Datum 18 februari 2023

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de toelichting.

Wij horen graag van u of u zorgen, aandachtspunten of ideeën heeft over de MRS. Bijvoorbeeld over hoe de MRS bestaande en nieuwe groepen belanghebbenden aan zich kan binden?

De kerntaken, de structuur en het lidmaatschap van de diverse leden van de MRS zijn eerder samen met de betrokken belanghebbenden en omwonenden ontworpen. Een reactie op deze delen leidt mogelijk niet tot een verandering in de regeling.
Harbers, keer op keer wordt er niets gedaan met de internetconsultatie. Bij de laatste heeft u een dikke streep gezet door 2200 inzendingen. En dan de burgerparticipatie waarbij wederom keer op keer niets met de uitkomsten wordt gedaan en slechts rekening wordt gehouden met de belangen van de vliegindustrie. Maar als ik nogmaals (waarschijnlijk tevergeefs) mijn ideeën mag inbrengen op deze internetconsultatie: Het MRS zal moeten bestaan uit ervaringsdeskundigen, milieu organisaties, raad vd leefomgeving, gezondheidsraad, de ombudsman, geluidsdeskundigen en ZONDER Schiphol!! Dit omdat de belangen van deze industrie steeds weer voor op blijken te staan. De vliegenindustrie gebruikt veelvuldig leugens en trucjes om meer groei te kunnen blijven faciliteren. Daarbij is het van belang dat alle partijen aan tafel goed worden betaald. Zeg een budget van 200miljoen. Dit bedrag staat in geen enkele verhouding tot de jaarlijkse subsidies die de vliegindustrie ontvangt, via onder meer de accijnsvrije kerosine, het nultarief voor de btw en de forse onderzoekssubsidies. Dat gaat jaarlijks om ten minste 2,5 miljard euro voor een sector met slechts 40.000 directe werknemers. Enkele honderden miljoenen euro’s voor een instituut dat de belangen behartigt van meer dan 2 miljoen Nederlanders die te maken hebben met overmatige overlast en vervuiling van de vliegindustrie is dan peanuts.