Regeling specifieke uitkering herstructurering volkshuisvesting

Reactie

Naam Woonzorg Nederland (K Bosman)
Plaats Amstelveen
Datum 8 februari 2021

Vraag1

Een meetbare definitie voor 'leefbaarheid'. Hoe kan een verbetering van de leefbaarheid opgenomen worden als beoordelingscriterium? Hoe meten we een vooruitgang in leefbaarheid op objectieve wijze (huidige voornemen in de bijlage is om dit op grond van de leefbarometer te benaderen).
Ons inziens is de landelijke Leefbaarometer een goed uitgangspunt om de leefbaarheid in een gebied te meten. Liefst aangevuld met andere (eigen) data over bijvoorbeeld:
- Tevredenheid van bewoners
- Data over overlast
- Veiligheidscijfers
Daarbij vormen ook toewijzingscijfers die iets zeggen over de instroom van mogelijk kwetsbare bewoners in complexen een informatieve bron. Hoewel de instroom van kwetsbare bewoners geenszins hoeft samen te gaan met leefbaarheidsproblemen, komen leefbaarheidsproblemen immers wel vaker voor in complexen met veel kwetsbare bewoners.

Een belangrijke kanttekening: alle cijfers moeten aangevuld worden met wat subjectievere ervaringen van bewoners en professionals. Het is dus altijd belangrijk om zowel intern als extern met samenwerkingspartners in de wijk en met bewonersorganisaties het gesprek te voeren over leefbaarheid, mogelijke oorzaken en oplossingen.

Vraag2

Een meetbare definitie voor kwetsbaar gebied. En hoe kan dat vertaald worden naar een beoordelingscriterium?
Om tot een meetbare definitie te komen voor kwetsbare gebieden, kan ons inziens gekeken worden naar gebieden waarbij verschillende criteria die samen gaan met potentiële kwetsbaarheid samen komen. Het gaat dan om gebieden :
- met een concentratie van huishoudens met de allerlaagste inkomens en mogelijke armoedeproblematiek en/of;
- met relatief veel mensen met psychische problemen, fysieke gezondheidsproblemen of een licht verstandelijke beperking en/of;
- waar sprake is van een toenemende groep van vragende bewoners die door hun eigen verminderde zelfredzaamheid minder goed in staat zijn om andere bij te staan en dus bij te dragen aan samenredzaamheid en/of;
- waar een verslechtering van de leefbaarheid zichtbaar is (door bijv. meer overlastmeldingen, meer criminaliteit, meer onveiligheid objectief/subjectief) en de tevredenheid van bewoners over het complex laag is en/of daalt.

Vraag3

Ten slotte zijn in het algemeen ideeën over en voor het beoordelingskader in de bijlage welkom.
Vanuit Woonzorg Nederland benutten wij de internetconsultatie voor de ‘Regeling specifieke uitkering herstructurering volkshuisvesting’ om onze teleurstelling te uiten dat het Volkshuisvestingsfonds in de huidige vorm alleen bedoeld lijkt voor investeringen in de particuliere voorraad. En dat het vooral bedoeld lijkt voor fysieke ingrepen.
Eerder hadden wij juist begrepen dat het Volkshuisvestingsfonds bedoeld was om problemen zoals beschreven in het Veerkrachtonderzoek te helpen oplossen. En dat ook gemeenten en corporaties met dit geld meer aan leefbaarheid zouden kunnen doen, na hiervoor gezamenlijk plannen in te dienen. Immers juist bij het verbeteren van de leefbaarheid in kwetsbare gebieden, kunnen gemeenten en corporaties in samenwerking een duidelijke rol spelen.
Ook in de brief van minister Ollongren over de Versnelling van de Woningbouw (6 nov. 2020) werd het Volkshuisvestingsfonds benoemd in de paragraaf getiteld ‘Investeren in leefbaarheid en verduurzaming van kwetsbare gebieden’. Dit in het verband van het Programma leefbaarheid en veiligheid.
Zeker nu corporaties een belangrijke rol spelen in de uitbreiding van het aantal woningen, mag de bestaande bouw niet worden vergeten. In deze bestaande bouw zien we vaker geconcentreerde problemen in bepaalde wijken. Na het verdwijnen van de Vogelaarwijken zien we in een deel van de kwetsbare wijken problemen terugkeren.
Wijken met een groot aandeel sociale huurwoningen hebben investeringen in leefbaarheid hard nodig. Als woningcorporatie werken we in heel veel wijken goed samen met partners om een inclusieve wijk/stad te creëren voor alle bewoners. In sommige gebieden is alleen deze goede samenwerking niet voldoende en is er ook een financiële impuls nodig om de toekomst van deze kwetsbare wijken te kunnen waarborgen. Met een goede balans in onze buurten en wijken krijgen we een betere samenredzaamheid onder bewoners.
Als Woonzorg Nederland zouden wij bijdragen uit het Volkshuisvestingsfonds kunnen en willen inzetten om – in overleg met gemeenten – wijkgerichte ontmoetingsfuncties te helpen realiseren. Dergelijke voorzieningen zijn belangrijk voor onze eigen bewoners, maar ook voor andere – soms kwetsbare – bewoners in de wijken.
We verzoeken u dan ook om de het Volkshuisvestingsfonds te verbreden zodat ook gemeenten en corporaties voorstellen kunnen indienen die bijdragen aan verbetering van de leefbaarheid en veerkracht in wijken die dit nodig hebben.