Toeristische verhuur van woonruimte

Reactie

Naam Ing. IV Temkov
Plaats Amsterdam
Datum 10 april 2019

Vraag1

Er kan op alle onderdelen van de wetswijziging worden gereageerd.
Dankzij een registratie toestaan om buren te machtigen om de sleutel aan gasten te overhandigen draagt bij aan cohesie in de buurt.

Ik ben tegen een vergunningenplicht of een meldplicht omdat dit niet de woonvoorraad beschermt en mijns inziens een disproportionele aantasting van het eigendomsrecht alsmede disproportionele beperking van dienstverlening alsmede de privésfeer. Daarnaast biedt een vergunningenplicht en meldplicht geen aantoonbaar publiek belang en is zelfs niet passend bij onze democratische vrije samenleving.
Het argument dat niet elke woning geschikt is voor vakantieverhuur is aan de Vereniging van Eigenaren die dit het beste kan inschatten.

Mogelijkheid invoeren om besluiten van lagere overheden te vernietigen en herroepen/schorsen om willekeur tegen te gaan dat gemeenten naar eigen inzicht maatregelen gaan invoeren die leiden tot onnodige inbreuk van gebruik van eigendom, de privésfeer, vrij aanbieden van diensten zonder dringende reden tot algemeen belang of zelfs doelen niet bereikt worden.

Het begrip “aan de bestemming tot bewoning te onttrekken” herdefiniëren.
Uit vaste rechtspraak blijkt dat alleen al uit het eenmalige gebruik van een woning door toeristen volgt dat de woning op dat moment niet beschikbaar is voor duurzame bewoning en dat deze dus aan de woningvoorraad is onttrokken.
Bewoners die overdag werken zijn worden daardoor beperkt door deze enge opvatting van woningonttrekking. De definitie herformuleren en beter aansluiten bij de moderne samenleving.
De opvatting van de belastingdienst biedt mogelijk inspiratie en heeft concrete, objectieve criteria in de wet opgenomen om iemand als fiscaal inwoner (bewoner) aan te merken. Bijvoorbeeld als iemand ten minste 183 dagen van een jaar in het land verblijft en/of daar ingeschreven staat in het bevolkingsregister.
De belastingdienst merkt iemand als een fiscaal inwoner van Nederland aan ook als de persoon maandenlang niet in Nederland is en de persoon zelfs het inkomen in het buitenland verdient. Zo zou de wet iemand als permanente bewoner aan moeten merken en dat de woning dus duurzaam bewoond is bij afwezigheid.

Boetes proportioneel aanpassen naar draagkracht.
Eerste boete voor privépersonen zou administratief moeten zijn om een signaal en waarschuwing af te geven zodat de bewoner de nodige verbeteringen kan doorvoeren. Dankzij het registratienummer kan laagdrempelig opnieuw getoetst worden of de nodige correcties zijn aangebracht.

Bijlage