Wijz Participatiewet voor verbeteren van de ondersteuning van mensen in de bijstand

Reactie

Naam Mevrouw Ingrid Roelofs
Plaats Westervoort
Datum 28 december 2019

Vraag1

U kunt reageren op alle onderdelen.

Daarnaast is de regering specifiek geïnteresseerd in onderstaande vragen:

In het wetsvoorstel wordt voorgesteld dat als iemand een bijstandsuitkering krijgt toegekend, de gemeente in gesprek gaat met de bijstandsgerechtigde en gezamenlijk afspraken maakt over participatieactiviteiten. Deze afspraken worden periodiek besproken en geëvalueerd.
1. Wat is naar uw mening de gewenste frequentie van het klantcontact tussen de gemeente en de bijstandsgerechtigde als het gaat om het kunnen bieden van passende ondersteuning en eventuele benodigde voorzieningen, gericht op arbeidsinschakeling en, als arbeidsinschakeling nog niet mogelijk is, andere vormen van participatie en wederkerigheid? In het wetsvoorstel staat nu nog bewust een PM (zie paragraaf 4 van de memorie van toelichting).
2. Hoe moet volgens u dit klantcontact vormgegeven worden, ook in samenhang met de frequentie van het contact? Daarbij kunt u denken aan gesprekken in persoon, telefonisch, per mail, et cetera.
3. Welke randvoorwaarden zijn volgens u nodig om deze frequentie en vorm van klantcontact te realiseren en om inhoud te kunnen geven aan het maken van participatieafspraken met alle bijstandsgerechtigden?
Het is onmogelijk voor gemeenten om zonder extra budget hier een goede invulling aan te geven. Het is niet goed om te snel te dreigen met het opleggen van verplichtingen of korten op inkomen dit werkt averechts. Maatwerk kunnen bieden aan deze doelgroep vergt kennis en kunde waarover niet gesproken wordt in dit wetsvoorstel. Gemeenten krijgen veel ruimte om e.e.a. te regelen maar ook vast te leggen de verschillen tussen gemeenten kunnen dan enorm zijn. In hoeverre krijgen cliënten zelf ruimte om zaken aan te dragen? Het is goed om cliënt in eerste instantie zelf te laten kiezen en dit zou ook in de wet-/regelgeving naar voren moeten komen afspraken zijn immers iets wat beide kanten vinden en nu lijkt het meer op iets wat gemeenten kunnen opleggen. Kan een cliënt een andere ''behandelaar/contactpersoon'' vragen als er met de betreffende persoon geen goed contact is?
Frequentie klantcontact: minimaal 1x per jaar. Ook dit valt onder maatwerk evenals het hoe
Andersoortige belemmeringen. Er is nu een vrijstelling voor één oudergezinnen met een kind tot 5 jaar maar hoe gaat het dan daarna moet zo iemand 40-uur op alle uren beschikbaar zijn? Ondersteuning van kinderen ook na hun 5e jaar is heel belangrijk en ook betrokkenheid bij de school van ouders in die leeftijd is belangrijk, als van iemand dan verwacht wordt 40 uur te werken is hier nauwelijks ruimte voor.
Werken betekent niet altijd dat je que inkomen vooruitgaat maar soms eerder achteruit gaat omdat je boven een bepaalde norm buiten diverse regelingen valt. Het fenomeen werkende armen is helaas in Nederland echt aan de orde van de dag we moeten uitkijken dat we deze groep niet groter maken door deze regeling.