Wijz Participatiewet voor verbeteren van de ondersteuning van mensen in de bijstand

Reactie

Naam Burgerraadslid (W Roode)
Plaats Amstelveen
Datum 14 december 2019

Vraag1

U kunt reageren op alle onderdelen.

Daarnaast is de regering specifiek geïnteresseerd in onderstaande vragen:

In het wetsvoorstel wordt voorgesteld dat als iemand een bijstandsuitkering krijgt toegekend, de gemeente in gesprek gaat met de bijstandsgerechtigde en gezamenlijk afspraken maakt over participatieactiviteiten. Deze afspraken worden periodiek besproken en geëvalueerd.
1. Wat is naar uw mening de gewenste frequentie van het klantcontact tussen de gemeente en de bijstandsgerechtigde als het gaat om het kunnen bieden van passende ondersteuning en eventuele benodigde voorzieningen, gericht op arbeidsinschakeling en, als arbeidsinschakeling nog niet mogelijk is, andere vormen van participatie en wederkerigheid? In het wetsvoorstel staat nu nog bewust een PM (zie paragraaf 4 van de memorie van toelichting).
2. Hoe moet volgens u dit klantcontact vormgegeven worden, ook in samenhang met de frequentie van het contact? Daarbij kunt u denken aan gesprekken in persoon, telefonisch, per mail, et cetera.
3. Welke randvoorwaarden zijn volgens u nodig om deze frequentie en vorm van klantcontact te realiseren en om inhoud te kunnen geven aan het maken van participatieafspraken met alle bijstandsgerechtigden?
Het contact dient plaats te vinden op basis van gelijkwaardigheid. Er worden geen afspraken gemaakt in overleg. De afspraken worden opgelegd onder dwang en middels dreigingen. Er is duidelijk sprake van machtsongelijkheid. Een gewenste frequentie kan alleen in overleg met de bijstandsgerechtigde en ook alleen maar als het zinvol is. Er wordt ook nu, kennelijk van uitgegaan dat mensen niet zouden willen werken. Er wordt weinig rekening gehouden met omstandigheden die maken dat mensen niet kunnen of tijdelijk niet kunnen werken, simpelweg door ziekte of omstandigheden. Contact is nodig als er oprecht sprake is iemand te helpen en soms is dat door niet te gaan werken. Maatwerk moet te allen tijde voorop staan. Dus contacten dienen op basis van maatwerk te worden ingezet. Bij de een is veel contact nodig en bij andere mensen helemaal niet,