Wetsvoorstel tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15

Reactie

Naam RPA Willemsen
Plaats Groessen
Datum 30 mei 2014

Vraag1

Tariefdifferentiatie
Het wetsvoorstel (artikel 5, lid 1) regelt de grondslag voor het differentiëren van het toltarief. Er komt een apart tarief voor personenvervoer en voor vrachtvervoer. Om dit onderscheid in de praktijk te maken biedt dit wetsvoorstel de mogelijkheid om het tarief te baseren op gewicht. Dit betekent dat voertuigen met een toegestaan maximumgewicht van meer dan 3,5 ton (met name vrachtauto’s) een hoger tarief gaan betalen dan voertuigen met een lager gewicht (met name personenauto’s).

Wat vindt u van het voorstel om de tariefdifferentiatie te baseren op het gewicht?
Een goed voorstel, zwaardere en grotere voertuigen zorgen voor meer uitstoot en overlast, het is terecht dat ze hiervoor meer tol moeten betalen.

Vraag2

Wijze van tol innen
De tolheffing zal op een dusdanige wijze worden geïnd dat de weggebruiker niet hoeft te stoppen om te betalen (free-flow). Er komen dus geen tolpleinen met slagbomen. Om dit mogelijk te maken zijn verschillende systemen denkbaar. Op dit moment wordt uitgegaan van een systeem met kentekenregistratie. Er is gekozen voor een systeem vergelijkbaar met het openbaar vervoer: de weggebruiker moet er zelf aan denken om te betalen voor de tolweg. De weggebruiker zal hierover voldoende worden geïnformeerd via borden langs de weg en via bijvoorbeeld navigatiesystemen. De tol kan vooraf, bijvoorbeeld thuis via internet, aan het gebruik van de tolweg worden betaald. Ook wordt het mogelijk om de tol binnen een betaaltermijn - gedacht wordt aan enkele dagen - na het gebruik van de tolweg te betalen. Voor frequente gebruikers wordt het mogelijk om een account aan te maken waardoor automatische betaling mogelijk wordt.

Wat vindt u van het voorstel om de tolinning op de hiervoor beschreven wijze te laten plaatsvinden?
Zeer omslachtig en vrij duur in gebruik. Daarnaast is het moeilijk om de tol te innen bij buitenlandse weggebruikers. Steeds meer buitenlandse voertuigen rijden op de Nederlandse wegen, op welke manier kan gegarandeerd worden dat zij ook de tol betalen? Deze voertuigen laten stoppen en het geld innen voordat ze verder kunnen is hiervoor de beste oplossing!

Vraag3

Tolbesluit
Op grond van dit voorstel is tolheffing voor de genoemde projecten mogelijk nadat de minister van Infrastructuur en Milieu een tolbesluit heeft genomen. Dit besluit bevat een beschrijving van het wegvak waarvoor het toltarief geldt, de hoogte van het toltarief, de beoogde totale opbrengst en het moment met ingang waarvan het tarief wordt geheven.
Omdat het heffen van tol heeft invloed heeft op de verkeersstromen zal de minister van Infrastructuur en Milieu keuzes die voor het tolbesluit worden gemaakt goed moeten motiveren. Hierbij moet aandacht zijn voor zaken als verkeersveiligheid en de gevolgen voor de omgeving en het milieu. Het eerste tolbesluit voor deze projecten zal geïntegreerd worden in de tracébesluiten voor de aanleg van de Blankenburgverbinding en de aanleg van de ViA15. Dit betekent dat de genoemde motivering onderdeel uitmaakt van de algemene beoordeling van de aanvaardbaarheid van het Tracébesluit.

Heeft u opmerkingen met betrekking tot de beschreven procedure voor het nemen van een tolbesluit?
De wijze van tolheffing en beëindigen van de tolheffing mag nooit voor een verhoogde overlast voor de omgeving in welke vorm dan ook geven. Dit standpunt dient vastgelegd te worden met daarbij welke maatregelen worden genomen als dit toch gebeurd.

Vraag4

Wijziging of beeindiging van tol
Op grond van het wetsvoorstel kan de minister van Infrastructuur en Milieu gedurende de heffingsperiode een tolbesluit wijzigen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om een aanpassing van het tarief. Het tolbesluit kan ook worden ingetrokken. De intrekking gebeurt uiterlijk op het moment dat het op te halen bedrag is geïnd. Door het wijzigen of intrekken van het tolbesluit zullen naar verwachting andere verkeersstromen ontstaan. Hiervoor zullen mogelijk ook milieumaatregelen moeten worden getroffen om ongewenste effecten op de fysieke leefomgeving te voorkomen. Om ervoor te zorgen dat die milieumaatregelen ook op tijd worden getroffen zal het besluit tot intrekking of wijziging van de tol tijdig moeten worden voorbereid en genomen. Hierbij moet worden aangegeven hoe de belangen van verkeersveiligheid en milieu zijn meegewogen.

Heeft u opmerkingen met betrekking tot de beschreven procedure om de tol te wijzigen en te beëindigen?
De tol op heffen na enige tijd is geen verantwoorde mogelijkheid, zoals aangegeven zal de verkeersstromen drastisch veranderen. Hierdoor zal de omgeving te maken krijgen met meer overlast, fijnstof etc. Omdat een verhoging van de beoogde verkeersstroom als gevolg zal zijn tijdens het beëindigen van de tolheffing, wordt er niet meer voldaan aan de belofte voor de maximale uitstoot en overlast waarop besloten is om het project VIA15 door te laten gaan. Als dit als gevolg zal zijn, dan kan de overheid beter zijn beslissing terugdraaien en het project VIA15 niet door laten gaan.

Vraag5

Heeft u nog andere opmerkingen bij dit wetsvoorstel?
De directe omgeving moet belooft worden dat de tolheffing en de opheffing hiervan geen nadelige gevolgen mag hebben qua overlast, fijnstof etc. voor de omgeving. Mocht dit toch gebeuren dan zal op een andere wijze de verkeersstroom verminderd moeten worden en de snelheid verlaagd moeten worden om niet de beloofde waarde te overschrijven.