Wetsvoorstel tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15

Reactie

Naam Kooijtjewerkt (Mw drs M.S. van der Kooij)
Plaats Rijswijk
Datum 27 mei 2014

Vraag1

Tariefdifferentiatie
Het wetsvoorstel (artikel 5, lid 1) regelt de grondslag voor het differentiëren van het toltarief. Er komt een apart tarief voor personenvervoer en voor vrachtvervoer. Om dit onderscheid in de praktijk te maken biedt dit wetsvoorstel de mogelijkheid om het tarief te baseren op gewicht. Dit betekent dat voertuigen met een toegestaan maximumgewicht van meer dan 3,5 ton (met name vrachtauto’s) een hoger tarief gaan betalen dan voertuigen met een lager gewicht (met name personenauto’s).

Wat vindt u van het voorstel om de tariefdifferentiatie te baseren op het gewicht?
Dat lijkt me logisch, op voorwaarde, dat het bij de tolbetaling niet al te veel rompslomp met zich meebrengt.

Vraag2

Wijze van tol innen
De tolheffing zal op een dusdanige wijze worden geïnd dat de weggebruiker niet hoeft te stoppen om te betalen (free-flow). Er komen dus geen tolpleinen met slagbomen. Om dit mogelijk te maken zijn verschillende systemen denkbaar. Op dit moment wordt uitgegaan van een systeem met kentekenregistratie. Er is gekozen voor een systeem vergelijkbaar met het openbaar vervoer: de weggebruiker moet er zelf aan denken om te betalen voor de tolweg. De weggebruiker zal hierover voldoende worden geïnformeerd via borden langs de weg en via bijvoorbeeld navigatiesystemen. De tol kan vooraf, bijvoorbeeld thuis via internet, aan het gebruik van de tolweg worden betaald. Ook wordt het mogelijk om de tol binnen een betaaltermijn - gedacht wordt aan enkele dagen - na het gebruik van de tolweg te betalen. Voor frequente gebruikers wordt het mogelijk om een account aan te maken waardoor automatische betaling mogelijk wordt.

Wat vindt u van het voorstel om de tolinning op de hiervoor beschreven wijze te laten plaatsvinden?
Dat wordt niet"s, dat vooruit betalen. Je weet ook niet altijd, of je er langs gaat/moet of niet. Een rekening is het handigst, of anders toch maar gewoon stoppen en betalen, eventueel met een kaart, zodat je niet lang hoeft te wachten - zoals in Frankrijk. Rond Oslo zagen wij ook tolwegen, maar nooit gezien, waar en hoe ik moest betalen. Voor ons prettig, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. De vergelijking met het OV gaat enigszins mank, zoals vergelijkingen ook betaamt: bij het OV staan chippalen, op al dan niet handige plekken en is er controle. Er is dus een "pakkans bij niet inchecken, dat is hier toch een stukje lastiger.
Voor zeer regelmatige gebruikers moet er iets automatisch worden bedacht.

Vraag3

Tolbesluit
Op grond van dit voorstel is tolheffing voor de genoemde projecten mogelijk nadat de minister van Infrastructuur en Milieu een tolbesluit heeft genomen. Dit besluit bevat een beschrijving van het wegvak waarvoor het toltarief geldt, de hoogte van het toltarief, de beoogde totale opbrengst en het moment met ingang waarvan het tarief wordt geheven.
Omdat het heffen van tol heeft invloed heeft op de verkeersstromen zal de minister van Infrastructuur en Milieu keuzes die voor het tolbesluit worden gemaakt goed moeten motiveren. Hierbij moet aandacht zijn voor zaken als verkeersveiligheid en de gevolgen voor de omgeving en het milieu. Het eerste tolbesluit voor deze projecten zal geïntegreerd worden in de tracébesluiten voor de aanleg van de Blankenburgverbinding en de aanleg van de ViA15. Dit betekent dat de genoemde motivering onderdeel uitmaakt van de algemene beoordeling van de aanvaardbaarheid van het Tracébesluit.

Heeft u opmerkingen met betrekking tot de beschreven procedure voor het nemen van een tolbesluit?
Bij deze minister geloof ik niet zo erg, dat ze voor het milieu kiest: zij gaat voor hard rijden, weten we inmiddels (zoals haar hele partij immers). Op zich kan ik mij wel vinden in de procedure.

Vraag4

Wijziging of beeindiging van tol
Op grond van het wetsvoorstel kan de minister van Infrastructuur en Milieu gedurende de heffingsperiode een tolbesluit wijzigen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om een aanpassing van het tarief. Het tolbesluit kan ook worden ingetrokken. De intrekking gebeurt uiterlijk op het moment dat het op te halen bedrag is geïnd. Door het wijzigen of intrekken van het tolbesluit zullen naar verwachting andere verkeersstromen ontstaan. Hiervoor zullen mogelijk ook milieumaatregelen moeten worden getroffen om ongewenste effecten op de fysieke leefomgeving te voorkomen. Om ervoor te zorgen dat die milieumaatregelen ook op tijd worden getroffen zal het besluit tot intrekking of wijziging van de tol tijdig moeten worden voorbereid en genomen. Hierbij moet worden aangegeven hoe de belangen van verkeersveiligheid en milieu zijn meegewogen.

Heeft u opmerkingen met betrekking tot de beschreven procedure om de tol te wijzigen en te beëindigen?
Evaluatie is erg belangrijk- niet de sterkste kan van de overheid. Wel indertijd bij de WABM, maar dat was vrij zeldzaam. Beëindiging moet als het benodigde bedrag is gehaald - dus hopelijk gebeurt dat ook. De vergelijkingen met het "kwartje van Kok" zingen al rond natuurlijk.

Vraag5

Heeft u nog andere opmerkingen bij dit wetsvoorstel?
Hopelijk wordt het milieu Broekpolder niet te zeer aangetast... Ik werd 26 jaar geleden al benaderd voor een handtekening tegen, die ik net gegeven heb: buurman boos.