Wetsvoorstel tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15

Reactie

Naam J.C. Vroombout
Plaats Spijkenisse
Datum 26 mei 2014

Vraag1

Tariefdifferentiatie
Het wetsvoorstel (artikel 5, lid 1) regelt de grondslag voor het differentiëren van het toltarief. Er komt een apart tarief voor personenvervoer en voor vrachtvervoer. Om dit onderscheid in de praktijk te maken biedt dit wetsvoorstel de mogelijkheid om het tarief te baseren op gewicht. Dit betekent dat voertuigen met een toegestaan maximumgewicht van meer dan 3,5 ton (met name vrachtauto’s) een hoger tarief gaan betalen dan voertuigen met een lager gewicht (met name personenauto’s).

Wat vindt u van het voorstel om de tariefdifferentiatie te baseren op het gewicht?
Wel eerlijk, maar rommelig. Zie de tolheffing bij de Dordtse Kil: daar wordt naar hoogte afgerekend. In andere EU landen wordt naar voertuigcategorie gekeken.

Vraag2

Wijze van tol innen
De tolheffing zal op een dusdanige wijze worden geïnd dat de weggebruiker niet hoeft te stoppen om te betalen (free-flow). Er komen dus geen tolpleinen met slagbomen. Om dit mogelijk te maken zijn verschillende systemen denkbaar. Op dit moment wordt uitgegaan van een systeem met kentekenregistratie. Er is gekozen voor een systeem vergelijkbaar met het openbaar vervoer: de weggebruiker moet er zelf aan denken om te betalen voor de tolweg. De weggebruiker zal hierover voldoende worden geïnformeerd via borden langs de weg en via bijvoorbeeld navigatiesystemen. De tol kan vooraf, bijvoorbeeld thuis via internet, aan het gebruik van de tolweg worden betaald. Ook wordt het mogelijk om de tol binnen een betaaltermijn - gedacht wordt aan enkele dagen - na het gebruik van de tolweg te betalen. Voor frequente gebruikers wordt het mogelijk om een account aan te maken waardoor automatische betaling mogelijk wordt.

Wat vindt u van het voorstel om de tolinning op de hiervoor beschreven wijze te laten plaatsvinden?
Te warrig: veel mensen zullen vergeten vooraf of achteraf te betalen. Uiteindelijk krijgen de 'wanbetalers' de indruk dat de kosten worden terugverdiend met de opgelegde sanctie van EUR 35,00.
Tolpleinen lijkt onhandig, maar geen voertuigbestuurder ontkomt er aan
De toerist of incidentele gebruiker rekent af bij de beambte tegen hoger tarief, de frequente gebruiker kan door een pasje (wat tegen borg te verkrijgen is) langs een lezer te halen afrekenen.
Dure camerasystemen zijn hiermee niet nodig en het beperkt de reistijd minimaal, zeker gezien de tijdswinst wat behaald wordt door niet meer om te hoeven rijden. Tevens zijn 'ouderwetse' tolpleinen minder fraudegevoelig.

Vraag5

Heeft u nog andere opmerkingen bij dit wetsvoorstel?
Maak het mogelijk voor omliggende bedrijven en bewoners te participeren in de aanleg van het tracé middels het uitreiken van aandelen binnen bijvoorbeeld de BV 'Tracé Blankenburg', zoals bij de Kiltunnel ook het geval is. Zo wordt enerzijds maatschappelijke betrokkenheid gecreëerd en anderzijds kunnen de tolkosten gedrukt worden.