Wetsvoorstel tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15

Reactie

Naam H.W.E. Steenmans
Plaats DUIVEN
Datum 28 mei 2014

Vraag1

Tariefdifferentiatie
Het wetsvoorstel (artikel 5, lid 1) regelt de grondslag voor het differentiëren van het toltarief. Er komt een apart tarief voor personenvervoer en voor vrachtvervoer. Om dit onderscheid in de praktijk te maken biedt dit wetsvoorstel de mogelijkheid om het tarief te baseren op gewicht. Dit betekent dat voertuigen met een toegestaan maximumgewicht van meer dan 3,5 ton (met name vrachtauto’s) een hoger tarief gaan betalen dan voertuigen met een lager gewicht (met name personenauto’s).

Wat vindt u van het voorstel om de tariefdifferentiatie te baseren op het gewicht?
Ik vind het hele concept van tolheffing vreemd en fout, maar in antwoord op deze vraag ben ik het eens met een differentiatie. Zwaardere lasten zullen meer slijtage opleveren.

Vraag2

Wijze van tol innen
De tolheffing zal op een dusdanige wijze worden geïnd dat de weggebruiker niet hoeft te stoppen om te betalen (free-flow). Er komen dus geen tolpleinen met slagbomen. Om dit mogelijk te maken zijn verschillende systemen denkbaar. Op dit moment wordt uitgegaan van een systeem met kentekenregistratie. Er is gekozen voor een systeem vergelijkbaar met het openbaar vervoer: de weggebruiker moet er zelf aan denken om te betalen voor de tolweg. De weggebruiker zal hierover voldoende worden geïnformeerd via borden langs de weg en via bijvoorbeeld navigatiesystemen. De tol kan vooraf, bijvoorbeeld thuis via internet, aan het gebruik van de tolweg worden betaald. Ook wordt het mogelijk om de tol binnen een betaaltermijn - gedacht wordt aan enkele dagen - na het gebruik van de tolweg te betalen. Voor frequente gebruikers wordt het mogelijk om een account aan te maken waardoor automatische betaling mogelijk wordt.

Wat vindt u van het voorstel om de tolinning op de hiervoor beschreven wijze te laten plaatsvinden?
Dit is een gedrocht. Hier moet een incasso-apparaat voor worden gecreëerd dat zijn weerga niet kent. De kosten van dit incasso- en beheerssysteem zullen nooit in redelijke verhouding kunnen staan tot de beoogde tolopbrengsten. En hoe om te gaan met internationaal (vracht-)verkeer?
Als het tarief voor de motorrijtuigenbelasting met € 1 of € 2 per jaar wordt verhoogd, denk ik dat je met € 6 mln tot € 12 mln opbrengst in één klap de opbrengst van de tolheffing (-/- de kosten van beheer en incasso) ruimschoots goedmaakt. Waarschijnlijk haal je dan (op langere termijn) zelfs nog genoeg op om de ViA15 geheel of gedeeltelijk verdiept aan te leggen.
Iedereen kan gebruik maken van de weg. Het is ook een ernstige vorm van rechtsongelijkheid om mensen die toevallig regelmatig van deze verbindingen gebruik (moeten) gaan maken extra te belasten voor het gebruik van voorzieningen die voor mensen elders in het land kosteloos zijn.

Vraag3

Tolbesluit
Op grond van dit voorstel is tolheffing voor de genoemde projecten mogelijk nadat de minister van Infrastructuur en Milieu een tolbesluit heeft genomen. Dit besluit bevat een beschrijving van het wegvak waarvoor het toltarief geldt, de hoogte van het toltarief, de beoogde totale opbrengst en het moment met ingang waarvan het tarief wordt geheven.
Omdat het heffen van tol heeft invloed heeft op de verkeersstromen zal de minister van Infrastructuur en Milieu keuzes die voor het tolbesluit worden gemaakt goed moeten motiveren. Hierbij moet aandacht zijn voor zaken als verkeersveiligheid en de gevolgen voor de omgeving en het milieu. Het eerste tolbesluit voor deze projecten zal geïntegreerd worden in de tracébesluiten voor de aanleg van de Blankenburgverbinding en de aanleg van de ViA15. Dit betekent dat de genoemde motivering onderdeel uitmaakt van de algemene beoordeling van de aanvaardbaarheid van het Tracébesluit.

Heeft u opmerkingen met betrekking tot de beschreven procedure voor het nemen van een tolbesluit?
Zoals hiervoor al duidelijk is geworden ben ik tégen tolheffing. Om praktische redenen en om redenen van rechtsgelijkheid.
Omdat ik niet verwacht dat tolheffing tot feitelijke meerinkomsten kan leiden (eerder tot feitelijke meerkosten) maakt het mij niet uit of deze geïntegreerd worden in het Tracébesluit dan wel zelfstandig ter afweging aan de Kamer wordt aangeboden.
Bij nader inzien: laat tolheffing separaat worden aangeboden, dan bestaat er minder kans dat deze ondergesneeuwd raakt door de andere belangen die met het Tracébesluit gemoeid zijn, en kunnen de tolheffing, de daarmee gemoeide kosten, de te introduceren rechtsongelijkheid, de aspecten van de vastlegging van persoonsgegevens etc. afzonderlijk op hun merites worden beoordeeld.

Vraag4

Wijziging of beeindiging van tol
Op grond van het wetsvoorstel kan de minister van Infrastructuur en Milieu gedurende de heffingsperiode een tolbesluit wijzigen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om een aanpassing van het tarief. Het tolbesluit kan ook worden ingetrokken. De intrekking gebeurt uiterlijk op het moment dat het op te halen bedrag is geïnd. Door het wijzigen of intrekken van het tolbesluit zullen naar verwachting andere verkeersstromen ontstaan. Hiervoor zullen mogelijk ook milieumaatregelen moeten worden getroffen om ongewenste effecten op de fysieke leefomgeving te voorkomen. Om ervoor te zorgen dat die milieumaatregelen ook op tijd worden getroffen zal het besluit tot intrekking of wijziging van de tol tijdig moeten worden voorbereid en genomen. Hierbij moet worden aangegeven hoe de belangen van verkeersveiligheid en milieu zijn meegewogen.

Heeft u opmerkingen met betrekking tot de beschreven procedure om de tol te wijzigen en te beëindigen?
het kwartje van Kok hebben we ook nog steeds niet terug, ondanks eerdere beloften van bijv. Zalm en Rutte.
Omdat ik geen positief financieel resultaat verwacht van de tolheffing zal er van tijdelijkheid geen sprake zijn, behalve misschien als men er (uiteindelijk) van overtuigd raakt dat het voorgestelde gedrocht structureel meer kost dan het ooit kan opbrengen.
Laten we de energie alsjeblieft steken in het verder schoonmaken van onze vervoersmodaliteiten.

Vraag5

Heeft u nog andere opmerkingen bij dit wetsvoorstel?
Stop verder geen energie meer in de uitwerking van de tolheffing op de A15 en de Blankenburgtunnel. Het levert niets op.
Houd het simpel en (voor iedereen) begrijpelijk.
Vraag € 1,50 per jaar aan extra motorrijtuigenbelasting per voertuig per jaar. Dat levert wél geld op.