Wetsvoorstel tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15

Reactie

Naam A.J. Kalb
Plaats Vlaardingen
Datum 26 mei 2014

Vraag1

Tariefdifferentiatie
Het wetsvoorstel (artikel 5, lid 1) regelt de grondslag voor het differentiëren van het toltarief. Er komt een apart tarief voor personenvervoer en voor vrachtvervoer. Om dit onderscheid in de praktijk te maken biedt dit wetsvoorstel de mogelijkheid om het tarief te baseren op gewicht. Dit betekent dat voertuigen met een toegestaan maximumgewicht van meer dan 3,5 ton (met name vrachtauto’s) een hoger tarief gaan betalen dan voertuigen met een lager gewicht (met name personenauto’s).

Wat vindt u van het voorstel om de tariefdifferentiatie te baseren op het gewicht?
Als het moet dan zo.

Vraag2

Wijze van tol innen
De tolheffing zal op een dusdanige wijze worden geïnd dat de weggebruiker niet hoeft te stoppen om te betalen (free-flow). Er komen dus geen tolpleinen met slagbomen. Om dit mogelijk te maken zijn verschillende systemen denkbaar. Op dit moment wordt uitgegaan van een systeem met kentekenregistratie. Er is gekozen voor een systeem vergelijkbaar met het openbaar vervoer: de weggebruiker moet er zelf aan denken om te betalen voor de tolweg. De weggebruiker zal hierover voldoende worden geïnformeerd via borden langs de weg en via bijvoorbeeld navigatiesystemen. De tol kan vooraf, bijvoorbeeld thuis via internet, aan het gebruik van de tolweg worden betaald. Ook wordt het mogelijk om de tol binnen een betaaltermijn - gedacht wordt aan enkele dagen - na het gebruik van de tolweg te betalen. Voor frequente gebruikers wordt het mogelijk om een account aan te maken waardoor automatische betaling mogelijk wordt.

Wat vindt u van het voorstel om de tolinning op de hiervoor beschreven wijze te laten plaatsvinden?
Zet een bak neer voor 1 euro, zoals vroeger bij de Benelux. Als er betaald moet worden zal het gebruik minimaal zijn, dus geen files.

Vraag3

Tolbesluit
Op grond van dit voorstel is tolheffing voor de genoemde projecten mogelijk nadat de minister van Infrastructuur en Milieu een tolbesluit heeft genomen. Dit besluit bevat een beschrijving van het wegvak waarvoor het toltarief geldt, de hoogte van het toltarief, de beoogde totale opbrengst en het moment met ingang waarvan het tarief wordt geheven.
Omdat het heffen van tol heeft invloed heeft op de verkeersstromen zal de minister van Infrastructuur en Milieu keuzes die voor het tolbesluit worden gemaakt goed moeten motiveren. Hierbij moet aandacht zijn voor zaken als verkeersveiligheid en de gevolgen voor de omgeving en het milieu. Het eerste tolbesluit voor deze projecten zal geïntegreerd worden in de tracébesluiten voor de aanleg van de Blankenburgverbinding en de aanleg van de ViA15. Dit betekent dat de genoemde motivering onderdeel uitmaakt van de algemene beoordeling van de aanvaardbaarheid van het Tracébesluit.

Heeft u opmerkingen met betrekking tot de beschreven procedure voor het nemen van een tolbesluit?
De blankenburgtunnel is al niet nuttig, laat staan als je daar tol gaat heffen. Voor bijna niemand heeft voordeel qua afstand. Vanuit het oosten zijn er genoeg wegen waarbij de tunnel geen nut heeft. van Noort naar Zuid en vv evenmin. Alleen verkeer van de Maasvlakte naar het N oorden vv kan door betaling een gering voordeel behalen. Gezien het feit dat de A4 recht op de Beneluxtunnel af komt zal van Noort naar Zuid niet snel voor de Blankenburgtunnel gekozen worden. Andersom zal dit ook niet zo snel gebeuren. Nu wordt er en hoop geld gestoken in een aansluiting van de A4 naar Hoek van Holland die qua formaat al zal zijn achterhaald als die klaar is, je kunt het nauwelijks een provinciale weg noemen. Men had hier destijds moeten kiezen beide ontsluitingen samen te voegen, ook al was da moeilijker inpassen. Dan had het voordeel gegeven vanaf het Noorden naar het Zuiden, de Maasvlakte en HvHolland.

Vraag4

Wijziging of beeindiging van tol
Op grond van het wetsvoorstel kan de minister van Infrastructuur en Milieu gedurende de heffingsperiode een tolbesluit wijzigen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om een aanpassing van het tarief. Het tolbesluit kan ook worden ingetrokken. De intrekking gebeurt uiterlijk op het moment dat het op te halen bedrag is geïnd. Door het wijzigen of intrekken van het tolbesluit zullen naar verwachting andere verkeersstromen ontstaan. Hiervoor zullen mogelijk ook milieumaatregelen moeten worden getroffen om ongewenste effecten op de fysieke leefomgeving te voorkomen. Om ervoor te zorgen dat die milieumaatregelen ook op tijd worden getroffen zal het besluit tot intrekking of wijziging van de tol tijdig moeten worden voorbereid en genomen. Hierbij moet worden aangegeven hoe de belangen van verkeersveiligheid en milieu zijn meegewogen.

Heeft u opmerkingen met betrekking tot de beschreven procedure om de tol te wijzigen en te beëindigen?
Beeindigen zou ook moeten kunnen als het te halen bedrag niet is gehaald, deze kans is erg groot gezien het geringe voordeel en de hoge kosten.

Vraag5

Heeft u nog andere opmerkingen bij dit wetsvoorstel?
Dit voorstel kan beter worden afgeblazen. Als wij een speeltje willen, moeten we ook eerst sparen voordat we het kunnen aanschaffen. Project uitstellen c.q. afblazen!