Wetsvoorstel tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15

Reactie

Naam Dhr. B. Camps
Plaats Duiven
Datum 4 juni 2014

Vraag1

Tariefdifferentiatie
Het wetsvoorstel (artikel 5, lid 1) regelt de grondslag voor het differentiëren van het toltarief. Er komt een apart tarief voor personenvervoer en voor vrachtvervoer. Om dit onderscheid in de praktijk te maken biedt dit wetsvoorstel de mogelijkheid om het tarief te baseren op gewicht. Dit betekent dat voertuigen met een toegestaan maximumgewicht van meer dan 3,5 ton (met name vrachtauto’s) een hoger tarief gaan betalen dan voertuigen met een lager gewicht (met name personenauto’s).

Wat vindt u van het voorstel om de tariefdifferentiatie te baseren op het gewicht?
Op zich prima, vermoedelijk gaat vooral vrachtvervoer richting Duitsland gebruik maken van deze "iets" kortere verbinding. Helaas zal de vervoerder, en verderop in het kostentraject de producent deze kosten doorberekenen en zal de tol dus indirect toch door de burger betaald worden die hier dan totaal niets voor terug heeft gekregen.

Vraag2

Wijze van tol innen
De tolheffing zal op een dusdanige wijze worden geïnd dat de weggebruiker niet hoeft te stoppen om te betalen (free-flow). Er komen dus geen tolpleinen met slagbomen. Om dit mogelijk te maken zijn verschillende systemen denkbaar. Op dit moment wordt uitgegaan van een systeem met kentekenregistratie. Er is gekozen voor een systeem vergelijkbaar met het openbaar vervoer: de weggebruiker moet er zelf aan denken om te betalen voor de tolweg. De weggebruiker zal hierover voldoende worden geïnformeerd via borden langs de weg en via bijvoorbeeld navigatiesystemen. De tol kan vooraf, bijvoorbeeld thuis via internet, aan het gebruik van de tolweg worden betaald. Ook wordt het mogelijk om de tol binnen een betaaltermijn - gedacht wordt aan enkele dagen - na het gebruik van de tolweg te betalen. Voor frequente gebruikers wordt het mogelijk om een account aan te maken waardoor automatische betaling mogelijk wordt.

Wat vindt u van het voorstel om de tolinning op de hiervoor beschreven wijze te laten plaatsvinden?
Als er dan toch tol moet worden betaald dan maar met zo min mogelijk poeha. Kentekenregistratie en inning gelijktijdig met wegenbelasting is zo mogelijk nog efficiënter. Zoals de plannen er nu liggen zal, net als bij het openbaar vervoer, een particulier bedrijf worden opgetuigd om de tol te innen. Daarbij blijft, zois al meermaals gebleken, veel geld aan de strijkstok hangen, worden dure adviseurs, directeuren en managers gefinancierd en dient derhalve meer tol opgehaald te worden dan wanneer de overheid dit zelf zou regelen via een reeds bestaande overheidsdienst.

Vraag3

Tolbesluit
Op grond van dit voorstel is tolheffing voor de genoemde projecten mogelijk nadat de minister van Infrastructuur en Milieu een tolbesluit heeft genomen. Dit besluit bevat een beschrijving van het wegvak waarvoor het toltarief geldt, de hoogte van het toltarief, de beoogde totale opbrengst en het moment met ingang waarvan het tarief wordt geheven.
Omdat het heffen van tol heeft invloed heeft op de verkeersstromen zal de minister van Infrastructuur en Milieu keuzes die voor het tolbesluit worden gemaakt goed moeten motiveren. Hierbij moet aandacht zijn voor zaken als verkeersveiligheid en de gevolgen voor de omgeving en het milieu. Het eerste tolbesluit voor deze projecten zal geïntegreerd worden in de tracébesluiten voor de aanleg van de Blankenburgverbinding en de aanleg van de ViA15. Dit betekent dat de genoemde motivering onderdeel uitmaakt van de algemene beoordeling van de aanvaardbaarheid van het Tracébesluit.

Heeft u opmerkingen met betrekking tot de beschreven procedure voor het nemen van een tolbesluit?
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald is nog altijd het devies t.a.v. de ViA15. Er wordt onherstelbare schade aangericht aan het landschap en de weidse landelijke vergezichten tussen plattelandgemeenten gaat verloren. Inwoners van aangrenzende gemeenten worden massaal geconfronteerd met toenemende geluidsoverlast en fijnstof/stankoverlast zal vanuit meerdere windrichtingen gaan komen. Dit terwijl tijdwinst voor het naar de Achterhoek en Duitsland rijdende verkeer minimaal is, ca. 8 minuten. De verkeersdruk op de pleyroute zal mogelijk iets afnemen, maar wanneer men tol zal moeten betalen zal menig burger en bedrijf de korte omweg maken. Wanneer dit laatste waarheid wordt zal de ViA15 worden tot een spookweg die meer kapot heeft gemaakt dan ons allen lief is.

Vraag4

Wijziging of beeindiging van tol
Op grond van het wetsvoorstel kan de minister van Infrastructuur en Milieu gedurende de heffingsperiode een tolbesluit wijzigen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om een aanpassing van het tarief. Het tolbesluit kan ook worden ingetrokken. De intrekking gebeurt uiterlijk op het moment dat het op te halen bedrag is geïnd. Door het wijzigen of intrekken van het tolbesluit zullen naar verwachting andere verkeersstromen ontstaan. Hiervoor zullen mogelijk ook milieumaatregelen moeten worden getroffen om ongewenste effecten op de fysieke leefomgeving te voorkomen. Om ervoor te zorgen dat die milieumaatregelen ook op tijd worden getroffen zal het besluit tot intrekking of wijziging van de tol tijdig moeten worden voorbereid en genomen. Hierbij moet worden aangegeven hoe de belangen van verkeersveiligheid en milieu zijn meegewogen.

Heeft u opmerkingen met betrekking tot de beschreven procedure om de tol te wijzigen en te beëindigen?
Pas wanneer de tol wordt opgeheven zal deze verbinding intensiever worden gebruikt. Echter met de plannen die er nu zijn, de wijze van inning (particulier) en de hoogte van het op te halen bedrag kan dat nog wel 20 jaar gaan duren. Over 20 jaar ziet Nederland er heel anders uit dan nu, dus het is volstrekt onzinnig om daar nu al bij stil te staan.

Vraag5

Heeft u nog andere opmerkingen bij dit wetsvoorstel?
Tolheffing voor de Via15 is een slecht idee. De particulier zal nauwelijks van deze verbinding gebruik gaan maken vanwege de zeer geringe tijdwinst dier er te behalen valt. Daarnaast is er sprake van rechtsongelijkheid en discriminatie als het gaat om de bekostiging van het gebuirk van deze aan te leggen weg. Wegen in bijvoorbeeld de Randstad worden aangelegd voor "het algemeen belang" en volledig gefinancierd uit de opbrengsten van bijvoorbeeld de wegenbelasting. Wegen of verbindingen in de "uithoeken" van het land moeten mede gefinancierd worden door de gebuikers uit deze regio's die vermoedelijk meer van deze verbindingen gebruik zullen gaan maken. Hiermee is dus sprake van rechtsongelijkheid.

Tolheffing... Niet doen. ViA15..... Niet doen.