Telemarketing

Reactie

Naam Dr Ir B. Laverman
Plaats Almere
Datum 4 juli 2019

Vraag1

Het Ministerie van EZK verneemt graag uw mening over de inhoud van het conceptwetsvoorstel.
Het is hoog tijd voor deze wijziging. De kosten voor een telemarketing bedrijf zijn zo laag, dat er niet of nauwelijks sprake is van een drempel voor het ongevraagd contacteren van mensen. Bovendien wordt vaak elke vorm van (contractuele) verbinding aangegeven als rechtvaardiging voor het negeren van registers. Het recht van verzet is een dooie mus, omdat de consument hiervoor moeite moet doen middels het eerst aanhoren van (subjectief veel) ambtelijke/formele taal, om daarna een keuze te maken en te bevestigen.

In het huidige systeem zitten alle voordelen bij de telemarketeers, en alle nadelen bij de consument. Het enige argument dat nog enigzins is aan te voeren, is dat de consument anders misschien iets niet te horen krijgt wat hij of zij achteraf wel wilde horen. Echter, er zijn voldoende kanalen waarlangs dit nu al kan, waarbij de consument actief kan kiezen voor meer informatie, te weten informatie en reclame op publieke plaatsen of in de media.