Telemarketing

Reactie

Naam Calway Nederland b.v. (Dhr. J Bennink)
Plaats Groningen
Datum 26 juli 2019

Vraag1

Het Ministerie van EZK verneemt graag uw mening over de inhoud van het conceptwetsvoorstel.
Het is bijzonder omte lezen dat de ACM via Consuwijzer duizenden meldingen ziet terwijl er per jaar meerdere miljoenen telefoongesprekken worden gevoerd door bedrijven richting consumenten. Ook bijzonder is dat met 10 miljoen mensen op het bel-me-niet register het dan niet mogelijk is om deze meldingen te matchen met mensen op het register. Als dit al niet mogelijk is ligt de oorzaak eerder in het niet "controlen". Je kunt elke vorm van wetgeving invoeren als er geen controle plaatsvindt gaat dit niet werken.
Ik vrees dat met de omkering van de regelgeving de ACM nu simpelweg bij elke melding eeen boete oplegt en het bedrijf dan moet aantonen dat ze niet "schuldig" zijn. Ik denk dat dit een verkeerde richting is.

In de toelichting op de consultatie wordt verder gesproken over de impact voor de branche. Hier wordt gezegd dat op basis van de gegevens van BMNR er geschat wordt dat ongeveer 193 bedrijven "ongevraagde uitgaande telemarketing" gebruiken. Maar impliciet wordt hiermee dan toch gezegd dat het 193 bedrijven zijn die alle "overlast" veroorzaken. Zelfs de ACM zou dit aantal bedrijven toch onder controle moeten kunnen krijgen.

En wordt nu werkelijk de wet aangepast omdat onder deze 193 bedrijven enkele zitten die niet netjes te werk gaan. Ik kan me haast niet voorstelle ndat dit getal correct is. Er zijn veel MKB bedrijven die telemarketing inzetten om hun buitendienst bij de klant te krijgen. Hoe moeten deze bedrijven straks nog Consumenten benaderen. Als je werkelijk niemand zomaar mag bellen, en je mag ook niet een email sturen dan blijft alleen de oude postbus nog over. Maar ook daar zijn diverse restricties zoals de NEE NEE sticker voor anonieme post en Colportage wetgeving zodat je deel ook niet zomaar langs de deur kunt gaan.
Het lijkt haast alsof een lobby van TV, Print en Adword reclame zit want deze passieve kanalen zijn zo ongeveer de enige manier om een Consument te benaderen?

Los word ook genoemd (6.1 uit de consultatie toelichting) dat het de Consument niet duidelijk is wat het verschil is tussen bmnr en rvv maar na 1 keer uileggen zou iemand dit toch wel moetne begrijpen. Bovendien geldt toch altijd "ignorance of the law is no excuse"