Subsidieregeling patiënten- en gehandicaptenorganisaties

Reactie

Naam Freya (Dhr MGM Flos)
Plaats Gorinchem
Datum 2 april 2023

Vraag1

Wilt u reageren op de concepttekst van de nieuwe subsidieregeling voor patiënten- en gehandicaptenorganisaties (2024-2028)? Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) nodigt belanghebbenden uit om te reageren. Met deze input kan de conceptregeling verder worden verbeterd. De internetconsultatie staat gedurende 4 weken open. U kunt tot en met 4 april hier uw reactie geven op de volledige concepttekst.
Beste,
Het is lastig om met ons budget verder te professionaliseren. Het lidmaatschap is een belangrijke bron van inkomsten. Naast alle vrij beschikbare informatie op onze website, brengen wij 4x per jaar een magazine uit. Dit gaat naar de leden en 80 ziekenhuizen en is tegen een kleine vergoeding voor iedereen verkrijgbaar. Het magazine is een belangrijke reden voor mensen om lid te worden. Als dit wegvalt (lees; vrij digitaal beschikbaar komt), dan loopt het aantal leden mogelijk verder terug.
• 2.9 Betekent dit dat wij voor bijeenkomsten (bestaande uit lezingen en lotgenotencontact) geen toegangsprijs meer mogen rekenen? Is het toegestaan om een vrijwillige gift te vragen als mensen deelnemen aan de bijeenkomst? Wij gaan ervan uit dat de locatiekosten, eventuele koffie en lunch subsidiabel blijven.
• 2.9 Betekent dit dat we ons magazine in z’n geheel kosteloos digitaal beschikbaar moeten stellen? Zijn de kosten van het drukken en verzenden nog wel subsidiabel? Een papieren uitgave wordt door zowel onze leden als de ziekenhuizen gewaardeerd.
• 1.1 “backoffice taken” d. Wij zien de website als één van de belangrijkste onderdelen van de kernactiviteit ‘informatievoorziening”. De website is essentieel om onze doelgroep te bereiken en deze en ander belangstellenden van goede, betrouwbare en onafhankelijke informatie te voorzien. Wij zien de kosten voor het up to date houden, het beveiligen en toegankelijk houden, maar ook de kosten van de server, daarom als kosten van de kernactiviteit informatievoorziening en niet als een “ondersteunende backoffice taak”. Momenteel voeren wij alle kosten op als subsidiabele kosten. Ook het schrijven en drukken van folders behoort volgens ons tot de kernactiviteit informatievoorziening en niet tot de backoffice activiteit. Is dit nu een wijziging in het beleid?
• Wordt er in deze subsidie op dezelfde manier omgegaan met de eigen bijdrage (waarbij de eigen bijdrage bij de aanvraag van de subsidie wordt vastgesteld en altijd in mindering wordt gebracht op de gemaakte kosten)? Hier staat namelijk niks over beschreven.
• 3.1 Gaat het bij de projectsubsidie alleen om de personele ondersteuning en niet om andere kosten (bijv. het huren van een professionele camera, of een zaal). Wij gaan ervan uit dat personele ondersteuning ook van derden kan komen (bijv. inhuren van medewerkers van een callcenter om leden te werven of het uitbesteden van het bouwen van een app).
secretariaat@freya.nl