Subsidieregeling elektrisch vervoer

Reactie

Naam M.J.S. Begemann
Plaats Velp
Datum 6 maart 2020

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de regeling en de toelichting kunt u reageren.
In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op de hoogte van de subsidiebedragen gedurende de looptijd van de regeling, 2020-2025.

Let op, individuele vragen worden niet beantwoord. Een korte uitleg over het consultatieproces:
Na afloop van de consultatieperiode worden alle reacties bekeken en wordt de regeling mogelijk nog aangepast. Dit wordt in een verslag op hoofdlijnen vermeld. De definitieve regeling wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Via www.rijksoverheid.nl volgt informatie over het aanvraagproces en waar u terecht kunt voor individuele vragen.
De grens van 45000 is ongelukkig gekozen. Voor veel auto's zal je dan moeten kiezen voor de versie met een korte range. Dat heeft als gevolg dat er vaak opgeladen moet worden en er dus meer laadpalen nodig zijn. Eigenlijk stimuleer je op deze manier dat er veel opgeladen moet worden en er dus meer laadpalen nodig zijn. Lijkt me niet de juiste richting. Voor het stimuleren van meer kilometers elektrisch zullen ook rijders die noodzakelijk meer kilometers afleggen ook gestimuleerd moeten worden. Voor middenklasse auto's met een range die een beetje in de buurt komt van huidige benzine/diesel auto's zal je de maximum prijs minimaal op 60.000 km moeten zetten.
Overigens is het de vraag of een maximum prijs überhaupt nodig is. Met een subsidie van een vast bedrag wordt de procentuele subsidie bij duurdere auto's immers steeds lager. Met een subsidie van een vast bedrag worden goedkopere auto's relatief meer gestimuleerd.
De hoogte van de subsidie is voor goedkopere auto's zeker voldoende om mensen over te halen elektrisch te rijden. Zoals hierboven al betoogd is de huidige hoogte van de subsidie voor duurdere auto's steeds minder relevant bij de keuze tussen een benzine/diesel auto en een elektrische.