Subsidieregeling elektrisch vervoer

Reactie

Naam Kairos Green Development Group BV (TC Bouwman)
Plaats SOEST
Datum 9 maart 2020

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de regeling en de toelichting kunt u reageren.
In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op de hoogte van de subsidiebedragen gedurende de looptijd van de regeling, 2020-2025.

Let op, individuele vragen worden niet beantwoord. Een korte uitleg over het consultatieproces:
Na afloop van de consultatieperiode worden alle reacties bekeken en wordt de regeling mogelijk nog aangepast. Dit wordt in een verslag op hoofdlijnen vermeld. De definitieve regeling wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Via www.rijksoverheid.nl volgt informatie over het aanvraagproces en waar u terecht kunt voor individuele vragen.
Artikel 2.2.5 Subsidieverplichtingen
1. De subsidieontvanger is verplicht:
a. de personenauto, genoemd in de koopovereenkomst bedoeld in artikel 2.2.1, eerste lid,
op zijn naam te stellen;

Deze regeling geeft autobedrijven het monopolie en zal de subsidie daartoe bijdragen dat de prijzen van tweedehands Electrische auto's duurder worden. Hierbij worden 2 groepen uitgesloten:
- particulieren die hun auto te koop aanbieden
- import auto's vanuit het buienland
Ik denk dat dit geen wenselijke situatie is en zelfs een negatief effect op het betaalbaar maken van electrische auto's tot gevolg heeft: subsidie komt direct ten goede aan de branche (deze zit ook aan tafel om deze regeling voor te besrpeken) en niet aan de betaalbaarheid van gebruikte electrische auto's.
Graag mogelijkheid om zowel particulieren als import uit het buitenland binnen de regeling op nemen.