Subsidieregeling elektrisch vervoer

Reactie

Naam Family Office Mennega (drs F.C Mennega)
Plaats Ermelo
Datum 18 maart 2020

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de regeling en de toelichting kunt u reageren.
In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op de hoogte van de subsidiebedragen gedurende de looptijd van de regeling, 2020-2025.

Let op, individuele vragen worden niet beantwoord. Een korte uitleg over het consultatieproces:
Na afloop van de consultatieperiode worden alle reacties bekeken en wordt de regeling mogelijk nog aangepast. Dit wordt in een verslag op hoofdlijnen vermeld. De definitieve regeling wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Via www.rijksoverheid.nl volgt informatie over het aanvraagproces en waar u terecht kunt voor individuele vragen.
In HOOFDSTUK 2 § 1 Artikel 2.1.1 staat onder de Voorwaarden:
Voor de subsidieverstrekking moet zijn voldaan aan de volgende voorwaarden:
a. de aanschaf van een nieuwe elektrische personenauto door de aanvrager vindt plaats op basis van een koopovereenkomst, gesloten met een autobedrijf;

Ik heb al sinds 2013 een electrische auto. Dat is een zakelijke auto (BTW auto) en ik ben IB ondernemer. Die auto moet ik een keer vervangen. Maar als ik na 1 juli (als de subsidieregeling van kracht is) mijn auto ga verkopen, kan de koper geen subsidie ontvangen omdat ik geen autobedrijf ben. Mijn auto is dan minder aantrekkelijk dan een vergelijkbare auto die bij een autobedrijf te koop staat en wordt daardoor minder waard. Ik zou het eerlijker vinden als de subsidie ook geldt voor electrische auto's die aan de voorwaarden voldoen maar gekocht worden bij een bedrijf niet zijnde een autobedrijf. Dit kan gemakkelijk worden gewijzigd door in de wettekst "autobedrijf" te vervangen door "bedrijf" en de definitie aan te passen.

Daarmee behoudt je het aanbod van 2e hands auto's door particulieren en ondernemers (niet zijnde autobedrijven) wat ook gunstig is voor de prijzen van de auto's. Als de subsidie alleen geldt voor auto's die via een autobedrijf worden gekocht, is verkoop van 2e hands auto's door particulieren of ondernemers (niet zijnde autobedrijven) niet aantrekkelijk en valt de die handel vrijwel weg terwijl de prijzen van 2e hands auto's van particulieren en ondernemers (niet zijnde autobedrijven) juist vaak aantrekkelijk geprijsd zijn en dus ook voor een grotere doelgroep bereikbaar.

Bovendien vrees ik dat als de subsidie uitsluitend geldt voor 2ehands auto's die via de autobedrijven worden aangeboden, de subsidie al snel wordt "ingeprijsd": met andere woorden: de prijzen worden verhoogd met het bedrag van de subsidie. Niet uit te sluiten is dat daar zelfs geheime afspraken over worden gemaakt. Door de subsidie ook beschikbaar te stellen voor auto's die door particulieren of ondernemers (niet zijnde autobedrijven) worden verkocht, blijven er in de markt ook auto's die wel eerlijk geprijsd zijn waardoor het lastiger wordt voor de autobedrijven om de prijs op te drijven.