Wetsvoorstel strategisch personeelsbeleid

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Soest
Datum 1 juni 2023

Vraag1

Welke suggesties heeft u om het wetsvoorstel te verbeteren?
Iedere onderwijsinstelling begrijpt dat kwaliteit van onderwijs samenhangt met kwaliteit van de medewerkers. Daarvoor is lange termijnbeleid (koersplannen en meerjarenbeleid, wat sowieso inspeelt op externe ontwikkelingen) vertaald naar (meerjaren) schoolplannen én uiteraard strategisch HRM. Dit wordt in heel onderwijsland allang begrepen en gedaan. Goed inwerken, begeleiden, professionalisering, het staat allemaal al jaren in de CAO en wordt uitgevoerd vanuit een gedeelde visie over mensen en wat hen duurzaam en intrinsiek gemotiveerd aan het werk houdt.

Het wetsvoorstel voegt daarom helemaal niets toe en lost geen van de problemen waarmee het onderwijs nu kampt op: krappe arbeidsmarkt, werkdruk en behoudt van onderwijskwaliteit

Geen enkele sector besteed zoveel tijd aan samen leren en ontwikkelen, het vergroten van expertise etc. om de onderwijskwaliteit op peil te houden cq te vergroten en de huidige medewerkers te behouden. In de school, binnen besturen, tussen besturen, regionaal en landelijk zijn enorm veel formele en informele overleggen waarin samen wordt ontwikkeld en geleerd om het onderwijs beter te maken voor leerlingen en iedereen die er werkzaam is.

De effecten van de maatregelen die voor de tekorten in onderwijs hebben gezorgd (laag loon, slechter imago, veel te hoge regeldruk en verantwoordingslast, de beperktheid in opleidingsroutes naar bevoegdheid, feminisering etc .etc. ) worden met deze Wet niet opgelost. Ik denk eerder nog vergroot. We gaan nog meer tijd verspillen aan regels en verantwoording.

Overigens: De CAO OP heeft allang de regel dat na 12 mnd een vast contract wordt aangeboden bij goed functioneren
De aanstellingsomvang wordt bepaald in overleg, passend bij de vacature, financiële ruimte in de school en de wensen van de potentiele werknemer. Er werken nog steeds heel veel vrouwen in het onderwijs die zorgtaken en werk combineren en helemaal niet 32 uur of meer kunnen/willen werken.

De leerkracht die ervoor kiest om ZZP-er te worden doet dit vrijwel altijd om meer ruimte te krijgen; autonomie en flexibiliteit verlichten de werkdruk. De ZZP-ers vervullen nu reguliere formatieplaatsen, niet omdat zij geen vaste baan zouden kunnen krijgen, maar omdat zij deze niet willen.
Een quota stellen aan ZZP-ers lost ook hier de oorzaak van het probleem niet op. De druk op de resterende medewerkers in loondienst wordt alleen maar hoger.

Vraag2

Denkt u dat er in uw schoolorganisatie voldaan kan worden aan deze wettelijke eisen? Waarom wel of niet?
Strategisch HRM is, zoals gezegd allang onderdeel van meerjarenbeleid in het onderwijs en vrijwel alle eisen zijn al in de cao vermeld.
De quota voor ZZP-ers gaan we negeren of we sturen klassen naar huis. De diverse geledingen zullen daar over mee mogen praten en meebeslissen.

Vraag3

Heeft u andere kansrijke voorstellen/suggesties/ideeën, aanvullend op deze wet- en regelgeving die er toe leiden dat alle besturen goed strategisch personeelsbeleid voeren?
- Verhoog (nu ook) het loon van OOP-ers en Directeuren!
- Zorg voor een structurele bekostiging ipv allerlei subsidies en tijdelijke gelden om ook meerjarenbeleid te kunnen uitvoeren.
- Ga van regels, verantwoording en details naar toezicht obv KADERS en
- Ga in gesprek met het onderwijs: kom kijken in een school voordat er een wetsvoorstel wordt geschreven
- Maak een flexibeler wet op bevoegdheid: Bekwame mensen willen niet alleen via PABO of een lerarenopleiding tot een bevoegdheid komen
- Flexibeler aanbod in opleidingsroutes (PABO's etc) om te bevoegdheid te komen, maatwerk voor mensen uit de praktijk en andere sectoren.

- De onderwijsmedewerker kent een grote verantwoordelijkheid en betrokkenheid (daarom kiest men voor dit werk).
Spreek hen daarop aan (via vragen) ipv steeds te controleren.
Laat de expertise bij scholen en de leerkracht en alle ander medewerkers. Behandel hen als professional en voer een volwassen gesprek over verantwoording. Voorkom onnodige checklists en een 'papieren werkelijkheid'. Wil je leerlingen opleiden en opvoeden tot zelfstandige en zelfredzame burgers? Beschouw de onderwijsmedewerker dan ook als zelfstandig en zelfredzaam en erken de vakman/vakvrouw. Dat verhoogd direct het werkplezier en maakt de onderwijssector weer aantrekkelijker.

Vraag4

In hoeverre vindt u het voldoende duidelijk wat dit wetsvoorstel betekent op het niveau van de rechtspersoon die de school in stand houdt (bevoegd gezag) en de school?
De werkgeververantwoordelijkheid hierin is duidelijk.