Wetsvoorstel doorlopende leerroutes vmbo-mbo (sterk beroepsonderwijs)

Reactie

Naam ROC Zuid Limburg (Frank Beulen)
Plaats Maastricht
Datum 13 februari 2019

Vraag1

Dit wetsvoorstel maakt het mogelijk om doorlopende leerroutes in te richten waarbij het onderwijs verrijkt, verdiept en soms ook verkort kan worden. Verkorting is geen doel op zich, maar is wel een mogelijkheid.
Dit wetsvoorstel biedt scholen de mogelijkheid om een verkorte doorlopende leerroute vmbo-basisberoepsopleiding (mbo niveau 2) aan te bieden binnen een studieduur van 2 jaar (vanaf de bovenbouw van het vmbo t/m een diploma basisberoepsopleiding).

Denkt u dat het mogelijk is om jongeren vanaf de bovenbouw vmbo naar een diploma basisberoepsopleiding te begeleiden in 2 studiejaren? Of is deze verkorting niet haalbaar?
In principe is het haalbaar, maar waar ik me zorgen over maak is de rijping van de student. Nu is een student in principe met 16 jaar "klaar" voor de arbeidsmarkt als de startkwalificatie behaald is. Het zou zinvol zijn als zo'n jonge student dan nazorg tot 18 jaar krijgt om zich verder te ontwikkelen in zijn beroep. Dat zou wellicht gekoppeld kunnen worden aan de subsidie voor praktijkleren. Daarmee faciliteer je extra coaching voor zo'n jonge werknemer. ( en keren we niet terug naar de tijd van de kinderarbeid)
Als de student doorstroomt naar een niveau 3 kwalificatie dan is bovenstaande niet van toepassing en heeft de doorlopende leerlijn er voor gezorgd dat de student een versnelling in de beroepskolom heeft kunnen realiseren.

Vraag2

De eerste twee jaren van de doorlopende leerroute is de jongere ingeschreven op de vmbo-school. De vmbo-school is in die periode ook verantwoordelijk voor de naleving van wet- en regelgeving. Enige uitzondering hierop is dat de mbo-instelling te allen tijde verantwoordelijk blijft voor het mbo-onderwijs, -examinering en –diplomering.
Na twee jaren wordt de jongere overgeschreven naar de mbo-instelling. Vanaf dat moment wordt de mbo-instelling verantwoordelijk voor de naleving van wet- en regelgeving in de doorlopende leerroute. Ook hier geldt weer dat de enige uitzondering is dat de vo-school te allen tijde verantwoordelijk blijft voor het vo-onderwijs, -examinering en –diplomering.
In de samenwerkingsovereenkomst maken de vmbo-school en mbo-instelling afspraken over wat zij van elkaar nodig hebben om de wet- en regelgeving na te leven.

Is de verantwoordelijkheidsverdeling tussen de vo-school en de mbo-instelling voldoende duidelijk?
er moet sprake zijn van een gezamenlijke verantwoordelijkheid en geen kunstmatige scheiding wat is nu vmbo en wat mbo. Kan ook moeilijk, omdat de structuur van kwalificatiedossiers met kerntaken en geïntegreerde vakken gekoppeld aan beroepssituaties (leidend tot leerresultaten) iets compleet anders is dan een vakkenstructuur, die apart van elkaar centraal worden geëxamineerd.
Het is m.i. beter om vanuit de gezamenlijke visie (wat is de bedoeling van het specifieke vmbo-mbo leerroute) van het doorlopende vmbo-mbo traject te starten. Deze visie leidt tot doelen en tot een ontwerp van een gemeenschappelijk curriculum en ontwerpprincipes (hoe richt je daartoe je onderwijs in) en de samenstelling van een team van mbo- en vmbo docenten, die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de realisatie van de gestelde doelen. Aan dit geheel wordt een kwaliteitssysteem verbonden waarin op basis van hard en soft controls geaudit kan worden of het proces loopt zoals beoogd. Als de doelen behaald worden, het kwaliteitssysteem is geborgd en de prestatie-indicatoren behaald zijn, betekent dat dat zowel voor het vmbo gedeelte als het mbo gedeelte het onderwijs voldoet aan het gemeenschappelijk waarderingskader. Dus geen aparte vmbo beoordeling en mbo beoordeling, maar een gemeenschappelijk beoordeling, zonder dat er in allerlei bochten gewrongen moet worden om iets vmbo of mbo te kunnen kaderen. Ga uit van het proces en bedoeling van de samenwerking en beoordeel dat.

Vraag3

Biedt de mogelijkheid dat vmbo-examens tot en met het derde jaar van de doorlopende leerroute kunnen worden afgesloten voldoende ruimte om een geïntegreerd onderwijsprogramma vmbo-mbo aan te bieden?
Zie opmerkingen bij 2. Volgens mij dus niet.