Wetsvoorstel doorlopende leerroutes vmbo-mbo (sterk beroepsonderwijs)

Reactie

Naam Arentheem College, Leerpark Presikhaaf (J.E.M. Menting)
Plaats Arnhem
Datum 14 februari 2019

Vraag1

Dit wetsvoorstel maakt het mogelijk om doorlopende leerroutes in te richten waarbij het onderwijs verrijkt, verdiept en soms ook verkort kan worden. Verkorting is geen doel op zich, maar is wel een mogelijkheid.
Dit wetsvoorstel biedt scholen de mogelijkheid om een verkorte doorlopende leerroute vmbo-basisberoepsopleiding (mbo niveau 2) aan te bieden binnen een studieduur van 2 jaar (vanaf de bovenbouw van het vmbo t/m een diploma basisberoepsopleiding).

Denkt u dat het mogelijk is om jongeren vanaf de bovenbouw vmbo naar een diploma basisberoepsopleiding te begeleiden in 2 studiejaren? Of is deze verkorting niet haalbaar?
Uit onze ervaring met de vakmanschapsroute blijkt dat verkorten zeker mogelijk is. Zeker op niveau 2 is er een overlap vanuit het vmbo. Door het programma op elkaar aan te sluiten zodat het ook echt doorlopend is, is verkorten zeker mogelijk.

Vraag2

De eerste twee jaren van de doorlopende leerroute is de jongere ingeschreven op de vmbo-school. De vmbo-school is in die periode ook verantwoordelijk voor de naleving van wet- en regelgeving. Enige uitzondering hierop is dat de mbo-instelling te allen tijde verantwoordelijk blijft voor het mbo-onderwijs, -examinering en –diplomering.
Na twee jaren wordt de jongere overgeschreven naar de mbo-instelling. Vanaf dat moment wordt de mbo-instelling verantwoordelijk voor de naleving van wet- en regelgeving in de doorlopende leerroute. Ook hier geldt weer dat de enige uitzondering is dat de vo-school te allen tijde verantwoordelijk blijft voor het vo-onderwijs, -examinering en –diplomering.
In de samenwerkingsovereenkomst maken de vmbo-school en mbo-instelling afspraken over wat zij van elkaar nodig hebben om de wet- en regelgeving na te leven.

Is de verantwoordelijkheidsverdeling tussen de vo-school en de mbo-instelling voldoende duidelijk?
Uit onze ervaring met de vakmanschapsroute is door goede afspraken te maken de verantwoordelijkheidsverdeling helder. De vo-school blijft verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs en legt verantwoording af aan het mbo. Het mbo is verantwoordelijk voor de examinering.

Vraag3

Biedt de mogelijkheid dat vmbo-examens tot en met het derde jaar van de doorlopende leerroute kunnen worden afgesloten voldoende ruimte om een geïntegreerd onderwijsprogramma vmbo-mbo aan te bieden?
De mogelijkheid om vmbo-examens tot en met het derde jaar van de doorlopende leerroute te kunnen afsluiten biedt de leerling de kans om naar het niveau te groeien wat er nodig is om het examen met goed gevolg af te leggen.