Wetsvoorstel doorlopende leerroutes vmbo-mbo (sterk beroepsonderwijs)

Reactie

Naam Hoornbeeck College (drs E.C. van der Leeden)
Plaats Amersfoort
Datum 21 januari 2019

Vraag1

Dit wetsvoorstel maakt het mogelijk om doorlopende leerroutes in te richten waarbij het onderwijs verrijkt, verdiept en soms ook verkort kan worden. Verkorting is geen doel op zich, maar is wel een mogelijkheid.
Dit wetsvoorstel biedt scholen de mogelijkheid om een verkorte doorlopende leerroute vmbo-basisberoepsopleiding (mbo niveau 2) aan te bieden binnen een studieduur van 2 jaar (vanaf de bovenbouw van het vmbo t/m een diploma basisberoepsopleiding).

Denkt u dat het mogelijk is om jongeren vanaf de bovenbouw vmbo naar een diploma basisberoepsopleiding te begeleiden in 2 studiejaren? Of is deze verkorting niet haalbaar?
Het lijkt me goed om bij niveau 2 opleidingen niet alleen naar inhoud te kijken, maar ook naar wat een student aankan wat betreft sociaal-emotionele ontwikkeling. Vaak heeft een niveau 2 student tijd nodig om te groeien in sociale vaardigheden.

Vraag2

De eerste twee jaren van de doorlopende leerroute is de jongere ingeschreven op de vmbo-school. De vmbo-school is in die periode ook verantwoordelijk voor de naleving van wet- en regelgeving. Enige uitzondering hierop is dat de mbo-instelling te allen tijde verantwoordelijk blijft voor het mbo-onderwijs, -examinering en –diplomering.
Na twee jaren wordt de jongere overgeschreven naar de mbo-instelling. Vanaf dat moment wordt de mbo-instelling verantwoordelijk voor de naleving van wet- en regelgeving in de doorlopende leerroute. Ook hier geldt weer dat de enige uitzondering is dat de vo-school te allen tijde verantwoordelijk blijft voor het vo-onderwijs, -examinering en –diplomering.
In de samenwerkingsovereenkomst maken de vmbo-school en mbo-instelling afspraken over wat zij van elkaar nodig hebben om de wet- en regelgeving na te leven.

Is de verantwoordelijkheidsverdeling tussen de vo-school en de mbo-instelling voldoende duidelijk?
op papier wel. praktijk zal dit verder uitwijzen

Vraag3

Biedt de mogelijkheid dat vmbo-examens tot en met het derde jaar van de doorlopende leerroute kunnen worden afgesloten voldoende ruimte om een geïntegreerd onderwijsprogramma vmbo-mbo aan te bieden?
ja. Voor niveau 2 zie ik hier kansen.
Met niveau 3 en 4 zou ik voorzichtig willen zijn. Dit omdat je met deze niveaus werkt aan een beroepshouding passend bij beginnend beroepsbeoefenaar niveau 3/4. Door langer op het vmbo te blijven remt dit deze ontwikkeling. Is puur psychologisch: oude school houdt oud gedrag ('vmbo-gedrag') in stand; nieuwe school biedt mogelijkheden tot aanleren van nieuw gedrag.