Besluit specifieke groepen tijdelijke huurovereenkomst

Reactie

Naam bezorgde burger (dré hopmans)
Plaats utrecht
Datum 4 december 2023

Vraag1

Zijn de in de regeling opgenomen groepen en de randvoorwaarden duidelijk geformuleerd?

- rekening houden met de leefbaarheid in straat, buurt, wijk; zie citaat Grinwis (CU)[13].
- verhuurders/corporaties niet de vrije hand geven;
woonruimteverdeling aan de gemeenteraden overlaten;
woonruimteverdeling is immers de exclusieve bevoegdheid van gemeenteraden (democratisch legitimiteit) en niet van Colleges en dus zeker niet van corporaties;
niet toestaan handelen in strijd met Wet goed verhuurderschap; dus zo nodig handhaven.
- wees meer transparanter inzake toewijzen vrijgekomen woningen;
zeker als een eigen aanbiedingensysteem door verhuurder/corporatie wordt gebruikt;
zorg voor ‘draagvlak behouden’ onder woningzoekenden die netjes op hun beurt wachten.
- voer zo snel mogelijk Wet betaalbare huur in;
punten, energielabel, prijs/m2 vermelden, opdat woningzoekenden beter kan vergelijken.
- op één plak woningtoewijzingen vastleggen; bij bijv. inschrijven gemeentelijke basis administratie.

Wat beter formuleren? Kwestie rond gescheiden ouders (art.1.f).
Verder: voorkom verkleinen beschikbare woningvoorraad voor de regulier woningzoekenden; woningen met tijdelijke huurcontracten aanbieden staat synoniem voor verkleinen voorraad, want de woningzoekenden zitten niet te wachten op tijdelijke huurcontracten.

Vraag2

Zijn er aanvullende groepen huurders die mogelijk ook in de regeling thuishoren?
niet te complex maken, dankzij hardheidsclausule kunnen gemeentelijke Colleges ook woningen toewijzen. Belangrijk bij dit alles is betaalbaarheid van aangeboden woningen.

Vraag3

Zijn er groepen huurders die in de regeling staan, die daar mogelijk niet in thuis horen?
- geen (internationale) studenten die niet in de buurt van de onderwijsinstellingen wonen;
al zeer veel geregeld voor studenten door zowel corporaties als commerciële verhuurders;
(internationale) studenten moeten recht behouden tussentijds huur op te zeggen;
onderwijsinstellingen moeten zowel lusten als lasten (bij o.a. leegstand) dragen;
vergeet niet dat de maatschappelijke kerntaak van corporaties is
“woningen verhuren aan hen die niet zelfstandig in woonruimte kunnen voorzien”.
- jong volwassen wezen; via Wet huurbescherming weeskinderen (35999) is dit beter geregeld.
- stapel niet teveel ‘ambities’ (=iedere nieuwe filterlaag: er kan weer iemand ‘voordringen’);
steeds ‘doemen’ nieuwe groepen op die buiten de reguliere regels woningen krijgen toegewezen (zie parlementaire geschiedenis rond Wet vaste huurcontracten (36195));
beteugel langer wordende wachtlijsten en wachttijden.

Bijlage