RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam dhr. R. Rustema
Plaats Amsterdam
Datum 3 november 2016

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
In Amsterdam moet een zone aangewezen kunnen worden. Met alleen een onderbord zal er zal zelfs nieuwe overlast ontstaan.

Er zullen snorfietsers zijn die geen zin hebben in ‘helmpje-op-helmpje-af’. Ze gaan op pad zonder helm. De drukke vrijliggende fietspaden zijn vooral te vinden langs 50km/u wegen. Een deel van de ‘helmweigeraars’ zullen uitwijken naar rustige 30km/u woonstraten parallel aan deze wegen. Ze mogen immers niet meer op de fietspaden, maar willen ook niet op de drukke rijbaan: ze kunnen niet langs de file auto’s zonder de eigen snorfiets of de auto’s te beschadigen.

De rustige woonstraten hebben nu alleen snorfietsers als bestemmingsverkeer. Drempels en langszij-parkeerplaatsen vertragen er en vergen oplettendheid van de snorfietser. Als het onderbord geplaatst wordt dan is dat een ‘verkeersbesluit’. Ik verwacht procedures bij elk bord. En er zijn heel veel borden nodig! Dat vertraagt en is een grote verspilling van tijd en geld.

Maar ook zullen de fietspaden er niet scootervrij van worden. Snorfietsers zullen doen alsof ze het bord niet hebben gezien. Na een 1e waarschuwing van de handhaver gaan ze alsnog (even) de rijbaan op. Gewone burgers zullen eerder uitgescholden worden. Er is niet tegenop te handhaven omdat er heel veel snorfietsers zijn.

Verwacht ook dat ze tussen rijbaan en fietspad zwabberen. Auto’s bij het stoplicht en ze schieten het fietspad op, rijbaan leeg knallen ze tussen geparkeerde auto’s door weer terug. Voetgangers moeten op hun hoede zijn voor deze nieuwe dynamiek.

Weer anderen zullen bewust de ‘pak-me-dan-als-je-kan’ benadering hanteren. Twee jongens met een bontkraagje op hun jas op één scooter vinden een achtervolging juist statusverhogend, iets om over te pochen.

Een motoragent vertelde me dat je ze met een auto of fiets niet bij kan houden. Je rijdt geduldig langdurig achter ze totdat ze een fout maken omdat de adrenaline door hun lijf pompt. De agenten blijven rustig en coördineren via de radio een omtrekkende insluiting. De veiligheid van omstanders staat altijd voorop. Erg arbeidsintensief.

Ook is het niet zo dat de drukste fietspaden het grootste probleem zijn. Juist op rustige fietspaden wordt je plots verrast door een aanstormende scooter. Voor ouderen en kinderen geen optie.

Bijlage